Results 1 to 5 of 5

Thread: kuulokkeet

Native language
    kiina

kuulokkeet

Kirjastossa lainasit kuulokkeet jotta kuulla musiikkia. Soitimella en voisi löytyä mihin "plug" minä voin laittaa seinään.

Miten kysyä kirjastohoitajalle?

"Anteeksi, en minä löytyä mihin kuulokkeet laitta seinään!" (?)

Ja mitä sana voin käytää muuten kun minä lopetan kuullamaan musiikkia ja

"Minä irrotan kuulokke soitilta ja palautan se kirjastohoitajalle" (?)

Native language
    Finnish

Re: kuulokkeet

"Anteeksi! En näe, mihin kuulokkeet laitetaan/liitetään."

"Irrotan kuulokkeet soittimesta ja palautan ne kirjastonhoitajalle."

Verbi laittaa (to put) on merkitykseltään epätarkempi. Verbi liittää (to annex) viittaa nimenomaan siihen, että kuulokkeet yhdistetään johonkin laitteeseen.
    -pa, -pä | Retorinen kysymys | Mitäpä Kaarina osaisi. (= Kaarina ei osaa mitään.)

Native language
    English, USA

Quote Originally Posted by Määränpää View Post
    "Anteeksi! En näe, mihin kuulokkeet laitetaan/liitetään."

"Irrotan kuulokkeet soittimesta ja palautan ne kirjastonhoitajalle."

Verbi laittaa (to put) on merkitykseltään epätarkempi. Verbi liittää (to annex)
    Pieni huomautus: suosittelisin liittää-sanan käännökseksi "connect", "attach" tms. pikemmin kuin "annex".

Vaikka "annex" kyllä kuuluu liittää-sanan mahdollisiin käännöksiin, se kuulostaa jokseenkin hienostuneelta tässä merkityksessä: sanalla annex on useimmiten (kokemuksessani) sotilaallinen merkitys "ottaa [alue] haltuunsa", "annektoida".

Native language
    Finnish

Quote Originally Posted by Gavril View Post
    Pieni huomautus: suosittelisin liittää-sanan käännökseksi "connect", "attach" tms. pikemmin kuin "annex".

Vaikka "annex" kyllä kuuluu liittää-sanan mahdollisiin käännöksiin, se kuulostaa jokseenkin hienostuneelta tässä merkityksessä: sanalla annex on useimmiten (kokemuksessani) sotilaallinen merkitys "ottaa [alue] haltuunsa", "annektoida".
    Olet oikeassa, "annex" oli aika huono käännös.

Valitsin sen, koska liittää on mielestäni harvinaisempi sana kuin connect tai attach, joiden tavallisimmat käännökset ovat "yhdistää" (connect) ja "kiinnittää" (attach). Jostain syystä käyttöohjeiden suomennoksissa käytetään kuitenkin usein sanaa liittää.

Kirjastonhoitajaa voi siis pyytää näyttämään, mihin kuulokkeet laitetaan/liitetään/yhdistetään/kiinnitetään/kytketään.

Itse käyttäisin varmaan sanaa laitetaan ja toivoisin, ettei kirjastonhoitaja vastaisi "Päähän". Tai ehkä kysyisin, mihin kuulokkeiden johto laitetaan.
    Last edited by Määränpää; 31st January 2013 at 10:04 PM.
    -pa, -pä | Retorinen kysymys | Mitäpä Kaarina osaisi. (= Kaarina ei osaa mitään.)

Native language
    Finland, Finnish

Quote Originally Posted by Määränpää View Post
    Itse käyttäisin varmaan sanaa laitetaan ja toivoisin, ettei kirjastonhoitaja vastaisi "Päähän". Tai ehkä kysyisin, mihin kuulokkeiden johto laitetaan.
    Ja jollei kirjastonhoitaja osaisi vastata, olisi parasta esittää valitus kirjaston johdolle.