Results 1 to 19 of 19

Thread: FR: Il faut que + subjonctif

Native language
    United States

FR: Il faut que + subjonctif

Hi there... I need help with and have a question about the following sentence:

Le temps s'est envole et je ne pourrais pas croire qu'il fallait que je *REPRENAIS* l'avion pour rentrer chez moi.

Why is "reprenais" imperfect and not subjunctive? I thought that "il faut que" always took the subjunctive and since the sentence has "il fallait que", shouldn't "reprenais" be "j'aie repris"?

Native language
    French - France

Re: HELP! Subjunctive?!

Firstly, a mistake has been produced with the verb "pouvoir". It's not pourrais but pouvais (imparfait). Then the following needs merely present subjunctive: que je reprenne/que je reprisse (the latter is more formal)
    Hope it helps !
    Last edited by Cavatine; 17th April 2006 at 10:00 PM.

Native language
    Français, French - France

ou "que je reprenne"... (moins soutenu)
    Devise : « Ne rien subir ! » / Motto: "Unsubmissive attitude!"

Native language
    United States

re:Le temps s'est envole et je ne pourrais pas croire qu'il fallait que je *REPRENAIS* l'avion pour rentrer chez moi.

My AP French text book book insist its "reprenais"... are you sure that's not right somehow? Also, if it's subjunctive, why isn't it the subjunctive past?

Thank you so much!!!!

Native language
    French - France

My AP French text book book insist its "reprenais"... are you sure that's not right somehow? Also, if it's subjunctive, why isn't it the subjunctive past?
    I insist also that it can't be "reprenais", it sounds too weird, and I'm afraid to say it's not correct grammatically. Wait for another answers, though, perhaps I need to review my ideas about French grammar and subjuntive...
    Wisdom should reckon on the unforeseen - G.K Chesterton -

Native language
    Canada - English

Ignoring for a moment that the example came from a textbook, would it not also be appropriate to avoid the issue of the subjunctive altogether and simply say "...qu'il fallait reprendre l'avion..."?

Native language
    French

Quote Originally Posted by Lakeview
    Ignoring for a moment that the example came from a textbook, would it not also be appropriate to avoid the issue of the subjunctive altogether and simply say "...qu'il fallait reprendre l'avion..."?
    I would yes. Correct.

Native language
    français de France

Quote Originally Posted by Lakeview
    Bonne idée.
    Je crois que je dirais qu'il me fallait reprendre l'avion mais ta suggestion tient la route.

Le temps s'est envole et je ne pourrais pas croire qu'il fallait que je *REPRENAIS* l'avion pour rentrer chez moi.
    is not correct French at all. I don't even agree withe the first tense.
    =>
    Le temps s'était envolé (plus-que-parfait)et je ne pouvais (imparfait) pas croire qu'il fallait que je reprenne (subjonctif présent sounds more natural than reprisse) / qu'il me fallait reprendre (infinitif) l'avion pour rentrer chez moi.

Native language
    US, English

Re: FR: Il faut que + subjonctif

Just to make sure I understand (I have a similar question): when you change the tense of falloir (ie. to il fallait que), do you still use subjunctive in the present tense?
    For example: It was necessary that he learned everything again, and mentally, he would never become an adult.
    My translation was "Il fallait qu'il ait appris toutes les capacités encore, et mentalement, il ne deviendrait jamais adulte." My teacher marked the "ait appris" incorrect - would it then be "Il fallait qu'il apprenne"?

I hope this makes sense - this is my first post here!
    Merci en avance!

Native language
    French – Switzerland

Quote Originally Posted by shivanimb View Post
    It was necessary that he learned everything again, and mentally, he would never become an adult.
    My translation was "Il fallait qu'il ait appris toutes les capacités encore, et mentalement, il ne deviendrait jamais adulte." My teacher marked the "ait appris" incorrect - would it then be "Il fallait qu'il apprenne"?
    Yes, it should be the present subjunctive (apprenne)…

Although the logical tense would be the imperfect subjunctive, that tense is getting less and less used and replaced by the present.

Anyway, the past subjunctive (ait appris) is only used to mark anteriority. In other words, your original sentence (Il fallait qu'il ait appris toutes les capacités encore, et mentalement, il ne deviendrait jamais adulte.) means, “It was necessary that he had learned everything again, and mentally, he would never become an adult.”, but that doesn't make sense…

Native language
    Romanian

So, when exactly do we use the subjunctive after il faut que...
    il faut que + il faudrait que.... aren't they always followed by subjunctive?

thank you.

Native language
    Français

Quote Originally Posted by lune_bleue View Post
    So, when exactly do we use the subjunctive after il faut que...
    il faut que + il faudrait que.... aren't they always followed by subjunctive?

thank you.
    Yes, always.
    The textbook is completely wrong.

(It makes beginners' mistakes like mixing up "I could" in the past and "I could" in the conditional)

In my opinion, the author of the thread must be confusing things. This sentence cannot be from a textbook. It is just TOO wrong.

Native language
    Croatian

J'ai lu sur un livre à moi que "il faut" peut aussi être suivi du indicatif présent: est-il correcte? Quand est-ce que je peux utiliser ce temps?

Native language
    USA English

Quote Originally Posted by sun-and-happiness View Post
    J'ai lu sur un livre à moi que "il faut" peut aussi être suivi du indicatif présent: est-il correcte? Quand est-ce que je peux utiliser ce temps?
    Je pense que ce n'est pas possible. Pourrais-tu citer un exemple?

"If you think you can or if you think you can't, you're probably right."

Native language
    français

J'ai lu sur un livre à moi que "il faut" peut aussi être suivi de l' indicatif présent : est-ce correct ?
    Non, ce n'est pas possible.
    J'ose espérer que ce n'est pas un livre de grammaire qui te dit cela !

Native language
    chinois

FR: Il faut que je voie / vois

Bonjour,

Une collègue française a posé cette question aujourd'hui au bureau, et on a eu des réponses différentes:

Il faut que je voie, ou il faut que je vois?

Les résultats de recherches sur Goolgle sont plutôt pour "vois" (16 700 000 vs 447 000), mais est-ce qu'il ne faut pas appliquer la règle "Il faut que + subjonctif" dans ce cas-là?

Merci de votre aide par avance!

Native language
    French

Re: Il faut que je voie/vois ?

Bonjour,

Je pense qu'il faut dire voie.
    Enseigne aux autres la bonté, tu peux avoir besoin de leurs services... (André GIDE) / Allez les gars! Je veux dormir moins bête ce soir.

Native language
    French - France, ♀

Re: FR: Il faut que je voie / vois

Oublie l'argument des "statistiques par Google" (et ceux qui n'écrivent ni ne lisent jamais, pour qui une langue n'est que phonétique), et fie-toi aux livres de grammaire. Il faut employer le subjonctif et il s'écrit voie.

Tu peux faire le test à l'oreille avec un autre verbe : Il faut que je sois / aille, pas "il faut que que suis / vais".

Native language
    chinois
    Quote Originally Posted by Zulumita View Post
    Bonjour,

Je pense qu'il faut dire voie.

Merci, c'est ce que j'emploiyais depuis tout le temps... Aujourd'hui j'ai eu des doutes parce que c'était une native (et bien cultivée ) qui a posé cette question...

Quote Originally Posted by OLN View Post
    Oublie l'argument des "statistiques par Google" (et ceux qui n'écrivent ni ne lisent jamais, pour qui une langue n'est que phonétique), et fie-toi aux livres de grammaire. Il faut employer le subjonctif et il s'écrit voie.

Tu peux faire le test à l'oreille avec un autre verbe : Il faut que je sois / aille, pas "il faut que que suis / vais".

Merci beaucoup. Avec l'anglais Google marche plutôt bien pour vérifier l'utilisation des expressions, mais c'est vrai que le français est plus délicat comme cas...
    Contente de savoir que j'utilise le subjonctive correctement
    Last edited by jann; 19th April 2012 at 1:46 AM. Reason: Posts consécutifs fusionnés : cliquez sur Edit ou MultiQuote au lieu de poster 2 fois de suite