Results 1 to 3 of 3

Thread: sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin

Native language
    kiina

sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin

Luin kirjassa, että esimies sanoo vihaisella kasvulla "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin!" kun alempiarvoinen (?) työtoveri tulee töihin myöhässä.

Mitä tarkoittaa "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin"? Luulen, että tämä käytetään julamuus-taustalla. Onko tämä sarkasmi tässä tapauksessa?

Native language
    English, USA

Re: sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin

Quote Originally Posted by Extra Virgin Olive Oil View Post
    Luin kirjasta, että esimies sanoo kasvot vihaisina "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin!" kun alempi työtoveri tulee töihin myöhässä.

Mitä tarkoittaa "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin"? Luulen, että tätä käytetään julamuus(?)-taustalla. Onko tämä sarkasmia tässä tapauksessa?
    "At last, he's seen fit to come (to work)!"

Tässä yhteydessä suvaita tarkoittaa "deign to" / "see fit to".

Sana sieltä tarkoittaa yleensä "from there" mutta luulen, että se ei ole suoraan käännettävissä tässä tapauksessa, vaan tulla (sieltä) tarkoittaa "come, arrive".
    Last edited by Gavril; 29th January 2013 at 4:28 PM.

Native language
    Finnish

Re: sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin

Quote Originally Posted by Extra Virgin Olive Oil View Post
    Luin kirjassa, että esimies sanoo kasvot vihaisena: "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin!" kun alainen tulee töihin myöhässä.

Mitä tarkoittaa "sieltä suvaitaan tulla vihdoinkin"? Luulen, että tätä käytetään julmuus-taustalla. (?) Onko tämä sarkasmia siinä tapauksessa?
    At last, you deigned to come (to work)!

This means that the manager is frustrated, because the subordinate came to work late.