Results 1 to 9 of 9

Thread: jullie/je (bezittelijk voornaamwoord, meervoud)

Native language
    Dutch (Netherlands)

jullie/je (bezittelijk voornaamwoord, meervoud)

Dag allen,

Ik hoop dat jullie jullie/je dromen zullen verwezenlijken.

Is het "jullie" of "je"? Ik neig naar "jullie", maar aangezien dat best een onhandige woordsequentie is, denk ik dat er vaak "je" wordt gebruikt. Heb ik gelijk?

Native language
    German

Re: jullie/je (bezittelijk voornaamwoord, meervoud)

Dit is wat ik in de ANS erover heb gevonden.
    Volgt het bezittelijk voornaamwoord direct op het persoonlijk voornaamwoord, dan heeft het bezittelijke je om redenen van welluidendheid de voorkeur.

Native language
    Dutch (Amsterdam)

Je klinkt wel een tikje ouderwets geloof ik, als in, 'neemt jelui allemaal je boeken mee'.

Native language
    Dutch (Netherlands)

Syzygy, bedankt voor de link. Lopes, ik begrijp je commentaar niet. Wat klinkt er ouderwets?

Native language
    German

Zeg je dat het beter is om altijd jullie te gebruiken, Lopes? En hoe zit het met het persoonlijk voornaamwoord jullie? Hier heb ik namelijk gelezen dat dat ook soms door een gereduceerde vorm je zou kunnen worden vervangen.
    Hier is een voorbeeld dat de ANS geeft:
    Jullie hebben gehoord wat er gebeurd is en je zult wel begrijpen dat je zo niet langer door kunt gaan. Je moet er rekening mee houden dat je (eventueel: jullie) ernstig in moeilijkheden komt.
    Zouden jullie dat als slechte stijl beschouwen?

Native language
    Dutch (Amsterdam)

Quote Originally Posted by AllegroModerato View Post
    Syzygy, bedankt voor de link. Lopes, ik begrijp je commentaar niet. Wat klinkt er ouderwets?
    Ik bedoelde dat het gebruik van 'je' ouderwets klinkt. Maar bij nader inzien weet ik niet of dat wel echt zo is.

Native language
    Dutch

Quote Originally Posted by Syzygy View Post
    Zeg je dat het beter is om altijd jullie te gebruiken, Lopes? En hoe zit het met het persoonlijk voornaamwoord jullie? Hier heb ik namelijk gelezen dat dat ook soms door een gereduceerde vorm je zou kunnen worden vervangen.
    Hier lijkt het erop dat het onderwerp jullie naar je is gewijzigd in de bijzin. Dus, "jullie" wordt aangesproken, vervolgens wordt algemeen je gebruikt. Ik zou dit niet als foutief of slechte stijl zien, en het wordt ook heel vaak op deze manier gezegd.

Native language
    Dutch - Netherlands

@Syzygy,

Ik kan me wel vinden in dit advies van de ANS. Als eenmaal duidelijk is dat je verwijst naar meerdere personen, kun je overstappen op 'je' en 'jullie' even laten voor wat het is. Maar verplicht is het niet. En als je om welke reden dan ook de behoefte voelt om nadruk te leggen, kun je niet meer met 'je' uit de voeten. 'Je' is immers altijd onbeklemtoond. Je bent dan gedwongen toch weer uit te wijken naar 'jullie'.

Als er een 'jullie' direct volgt op een andere 'jullie' — vaak gaat het dan om een bezittelijk voornaamwoord — zal de overgrote meerderheid van de sprekers die inderdaad willen vervangen door 'je'. De meesten zeggen liever "ik hoop dat jullie je dromen zullen verwezenlijken" dan "ik hoop dat jullie jullie dromen zullen verwezenlijken". Ik zou die vervanging niet ouderwets, maar eerder normaal taalgebruik willen noemen.

Native language
    Belgium, Dutch

Hetzelfde geldt voor het wederkerend voornaamwoord van jullie: jullie vergissen je...