Accents diacrítics

Discussion in 'Català (Catalan)' started by xupxup, Feb 8, 2007.

1. xupxup Senior Member

El Vendrell
    català - Spain
    ¿Algú em pot explicar quin criteri es va fer servir per decicir les paraules que porten accent diacrític i les que no?

Pel que veig, la majoria dels diacrítics s'escriuen en paraules amb e o amb o. Em sembla que només sí(afirmació)-si(condició) el porta amb i. I també sé que en cada parell de mots, generalment el que és verb porta l'accent (sóc-soc, són-son, té-te...)
    Però no ho acabo d'entendre. Vull dir, perquè no porta accent la paraula cap en cap de les accepcions que té, o moc (verb-nom) i en canvi sí que en porta sèu, que jo diria que només la vaig trobar un cop en un dictat.

2. Morion Senior Member

Español, España

Algú em pot explicar quin criteri es va fer servir per decicir les paraules que porten accent diacrític i les que no?

Ja,ja,ja,ja.. quina pregunta més bona xupxup... :D perdona no ric de tu, la teva pregunta em fa molta gràcia perquè estic etudiant català i de vegades és per posar-se a plorar. Quan crec que ja he après alguna cosa a continuació hi ha un llistat d'excepcions. O bé et donen una norma però a continuació hi ha un munt de paraules que t'has d'aprendre de memòria perquè no estan subjectes a aquesta norma. I amb el accent diacrític ens vam donar una llista molt llarga que ens havien d'aprendre perquè sembla que no hi ha norma, i si la hi ha no ens l'han donada.:D :D :D

3. Samaruc Senior Member

València (País Valencià)
    Valencià/Català, Castellano
    La gramàtica normativa de l'IEC, al punt 3.1.2 de l'apartat d'ortografia, es limita a descriure què és un accent diacrític i mostra una llista dels exemples més habituals.

La gramàtica normativa de l'AVL s'ho ha pencat un poc més. També descriu què és un accent diacrític, en dóna una llista una mica més completa que la de l'IEC i, almenys, acaba amb la següent observació, que dóna una mínima orientació:

OBSERVACIÓ: Les paraules compostes formades amb alguna paraula escrita amb accent diacrític mantenen també este accent: adéu, rodamón, besnét, repèl; subsòl, etc.
    A l’hora de marcar una paraula amb accent diacrític, se seguixen generalment els criteris següents:
    a) En una parella de paraules homògrafes en què una és tònica i l’altra àtona, es marca amb accent diacrític la paraula tònica: mà / ma, món / mon, sé / se, té / te, vós / vos, etc.
    b) Si les dos paraules són tòniques, però hi ha diferències de timbre, se sol marcar amb accent diacrític la paraula amb vocal tancada: bé / be, dóna / dona, fóra / fora, móra / mora, ós / os, sóc / soc, etc.; encara que a vegades du accent diacrític la paraula amb la vocal oberta: tòs (‘occípit’) / tos (‘expectoració’).​

Amb tot, aquestes observacions no deixen d'oferir una visió massa rònega de la qüestió...

Allò cert és que, a l'hora de decidir quins mots de tots els possibles duen diacrític i quins no, no sembla que hi haja un criteri clar. En alguns casos hi ha un accent diacrític clar ("bé/be"), en altres només n'hi de forma parcial ("són/son", però, ja posats, per què no "són -> verb / son -> possessiu / sòn -> ganes de dormir" ?) i en altres no n'hi ha ("moc", per què no "móc -> Substantiu, moc -> verb" ?).

Trobe que no és, precisament, una de les característiques més reexides del català...

4. Morion Senior Member

Español, España
    Gràcies per la teva explicació Samaruc, d'alguna cosa em servirà, segur. Al menys quan faci un examen de català i arrivi al parany (les preguntes sempre son parany) pensarè a tot això de la tònica i l'àtone i segur que alguna més encertaré que si no ho sabés. Això del timbre ja se m'escapa una mica però ho puc intentar.

Fins aviat.

5. jmx

jmx Senior Member

Barcelona
    Spain / incorrect Spanish
    M'alegro que un catalanoparlant nadiu digui això, perquè jo fa molt de temps que penso el mateix. :)

Share This Page