1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

als een kind zo blij

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Feb 8, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo, iedereen.

Ik las onlangs de uitdrukking "als een kind zo blij" en vermoed dat dit qua woordvolgorde een uitzondering is. Is het dat? En zo ja, heeft het misschien een poëtische klank? Of kan je die woordvolgorde ook met andere vergelijkingen productief gebruiken, bijvoorbeeld "als een deur zo gek"?

Bedankt, allemaal!

2. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    De woordvolgorde in als een kind zo blij is uitzonderlijk, ja. En ja, deze volgorde heeft een poëtische klank, maar dat geldt weer niet voor deze specifieke uitdrukking. Als een kind zo blij is daarvoor te alledaags. Zou je gekomen zijn met als een lelie zo blank, dan had ik wél onmiddellijk gedacht dat je het in een gedicht was tegengekomen.

Hoewel als een kind zo blij niet ongebruikelijker is dan zo blij als een kind en hoogstens nadrukkelijker klinkt, kun je deze woordvolgorde vreemd genoeg niet vrijelijk gebruiken. Als een deur zo gek klinkt hoogst ongewoon. Ik heb zo'n vermoeden dat de omgekeerde volgorde in 99% van de gevallen óf uiterst ongebruikelijk is óf iets dichterlijks heeft. Zeer, zeer spaarzaam gebruiken dus, lijkt mij.

Share This Page