Anders ik wel.

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Nov 2, 2012.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo,

ik hoorde vandaag de zin "Anders ik wel." als repliek op "Ik heb me prima geamuseerd." Als ik moest raden zou ik van de context zeggen dat het "En ik vooral." betekent, klopt dat? Want de woorden anders en wel doen me meer aan tegenspraak denken.

Bedankt!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Tja, dat is een van de rare kronkels van de taal. Logisch houdt het geen steek (enfin, ik zie er de logica niet van in).

Het betekent inderdaad wat je aangeeft. Ik gebruik het ook niet in die betekenis. Ik zou zeggen: "En ik dan!".

3. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Voor mijn gevoel betekent het meer 'Ik ook' , of 'Ik misschien nog wel meer dan jij'.

4. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Dat zou ik niet zeggen, maar misschien is dat meer gebruikelijk in Vlaanderen.

In ieder geval, "anders ik wel" maakt geen enkele sense hier en ik zou dit dan ook vermijden. Logisch zou zijn:

Ik heb me prima geamuseerd.

- Ik ook.
    - Ik anders ook. (ik ben hier niet helemaal zeker van, maar het klinkt wel acceptabel.)

Last edited: Nov 3, 2012
  5. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Veel gebruikt in Nederland. Het betekent "ik ook", alleen met meer nadruk.

6. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Ja, je hebt gelijk :thumbsup:. Het is niet een uitdrukking die mij meteen te binnen zou schieten, maar nu ik er over denk meen ik hem ook zelf gehoord te hebben (en wellicht ook zelf gebruikt te hebben). Ik dacht aanvankelijk aan een andere context:

- Peter en Jan, willen jullie met met mij mee gaan om naar de film?
    - En ik dan? Waarom word ik nooit mee uit gevraagd?

7. marinus New Member

The Hague
    Dutch
    De uitdrukking 'anders ik wel' wordt naar mijn idee ook vaker in een iets negatievere context gebruikt, dus daarom komt het in het door Syzygy gegeven voorbeeld wat vreemd over..
    Ik denk dan eerder aan zinnen zoals deze:
    'Dat doe ik dus nooit meer, ik heb er genoeg van', of 'Ik ben blij dat ik hier weg ben'
    -Anders ik wel'.

Last edited: Nov 8, 2012
  8. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Het bijwoord anders heeft nogal wat gebruiksmogelijkheden. In 'anders ik wel' is 'anders' complementair gebruikt en krijgt het een concessieve betekenis. 'Anders ik wel' komt in feite neer op 'jij (amuseert je), maar ik ook'. Het klinkt wel 'n stuk krachtiger. 'Anders' kan trouwens zowel in een positieve als negatieve context gebruikt worden.

Een interessant artikel over 'anders' (en z'n Franse equivalent 'autrement') is hier te vinden: https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/165579/2/anders-autrement.pdf.

Share This Page