1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

anys - pronunciació

Discussion in 'Català (Catalan)' started by ernest_, Apr 29, 2008.

1. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Hola,
    Voldria preguntar-vos quin és l'últim so que feu en pronunciar la paraula 'anys'.
    Adéu.

2. betulina una mod a Baetulo

al bressol del basquetbol
    català - Catalunya
    Hola,

Jo faig una xeix, com 'ix' de peix (sense pronunciar la i).

Edito - Això pronunciant la paraula sola, sense res darrere, és clar.

3. Namarne

Namarne Senior Member

Catalonia, Spain
    Spanish - Spain
    Hola.
    Jo diria que una "s", o potser quelcom que s'acosta més a una "j" (més que no pas a una xeix). (La veritat és que no ho sé distingir molt bé.)

4. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Doncs jo com la betulina, definitivament un so "ixxx" com a "peix", tot i que podria ser com una "j" si es sonoritzés.

5. RIU Senior Member

Barcelona.
    España
    Hola,

Diria que la essa em sona un xic sonora.

6. Dixie!

Dixie! Senior Member

Catalunya
    Catalan - Terres de l'Ebre
    Estic seguríssima que tots estem pronunciant la paraula abans de contestar! :D

A mi el que dic em sona com a una "shh".

Per cert, per què ho preguntes, Ernest?

7. dafne.ne Senior Member

Barcelona Eixample
    Catalunya - català/spanish
    Hola a tots,

Dixie, d'acord amb tu, potser "shh".

I tu Ernest?

8. Namarne

Namarne Senior Member

Catalonia, Spain
    Spanish - Spain
    Sí, tens raó, Dixie, però jo estic a la feina i no puc dir-ho en veu alta. Potser per això em surt tan sonora... ;)

9. Antpax

Antpax Ex-Moderador

Madrid
    Spanish Spain
    Hola Nam,

Nomès has de demanar a algú company quant anys té. Però que sigui company no companyera ;).

Salut.

Ant

10. jaume60 Senior Member

España
    Jo també, la veritat és que no m'he fixat massa.

Jaume

11. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Normalment deu ser un so /ʃ/, o /ʒ/ si el següent so és sonor.

Ho preguntava perquè intuïa alguna cosa estranya en aquesta paraula, i m'he adonat que el que m'estranyava és que la 's' no es pronuncia com a tal. Això deu passar amb tots els plurals que acaben en 'nys', i no sé si en algun altre cas.

12. La_Martona New Member

Catalunya
    Catalan
    Efectivament, la essa assimila el lloc d'articulació de la palatal enterior, per tant, la essa que normalment és alveolar, s'articula al paladar :D. Això sempre passarà quan tingui un so palatal precedent. La transcripció fonètica seria, com molt bé poses [aøS] "anx". Tot i que crec que en algun lloc de les illes, com a Menorca, diuen "ains" [ajns].

13. Namarne

Namarne Senior Member

Catalonia, Spain
    Spanish - Spain
    Pot ser que a la Franja ho diguin així, també? Jo diria que sí. I a algunes zones de parla ribagorçana diuen "ans", directament. (Bé, ja entenc que el tema no era precisament el mot "anys", sinó aquesta combinació de fonemes.)

14. jaume60 Senior Member

España
    No entenc, que no vol dir que no la respecti, aquesta preocupació per la pronunciació.

Jaume

15. Namarne

Namarne Senior Member

Catalonia, Spain
    Spanish - Spain
    I qui està preocupat? :confused::D

16. jaume60 Senior Member

España
    Des de el moment que la qüestió es planteja és perquè si demostra interés.

Atesa l'expressió sobre la que pregunta, he vist que depenent de quina part del territori ens referim la manera de pronunciar varia.

Una altra cosa és preguntar la pronunciació de setze jutges....

Jaume

17. ivanovic77

ivanovic77 Senior Member

Barcelona
    Spanish, Catalan - Spain
    Al diccionari Alcover-Moll cada paraula té un apartat fonètic on també hi apareixen els plurals. Us enganxo la part corresponent a la paraula any-anys:

Ja veieu que hi ha maneres diferents segons la regió. Jo ho pronuncio així: [áɲʃ], acabat en x, com si digués anyx. Veig que, segons el diccionari, és la pronunciació de Vilafranca del Penedès, que és a prop d'on visc, així que ja m'està bé... ;)

18. La_Martona New Member

Catalunya
    Catalan

Passen coses paranormals... :confused: T'anava a contestar perquè a la pàgina del fòrum es llegia "Jo ho pronuncio així: [áɲʃ], acabat en tx, com si digués anytx." En canvi, quan s'ha obert el requadre per contestar-te veig que posa "Jo ho pronuncio així: [áɲʃ], acabat en x, com si digués anyx.". Que fort. O sigui que, ben bé no sé què has escrit però m'imagino que la segona opció, que també és com ho pronuncio jo.

A mi em costa de creure que hi hagi gent que digui [áɲs] perquè és molt difícil articulatòriament parlant. A més, conec gent de vora Manresa i ho pronuncien com jo. Potser és un fet que ha anat canviant generacionalment... :confused:

19. ivanovic77

ivanovic77 Senior Member

Barcelona
    Spanish, Catalan - Spain
    Sí, és perquè he editat el post. La veritat és que he hagut de pronunciar la paraula unes 20 vegades per saber si ho pronuncio així o aixà. Al principi m'ha semblat una cosa, i després l'altra...

Tens raó, a mi també em costa articular [áɲs], però quan ho pronuncio, em sembla haver-ho sentit abans en algú, així que és possible. Em pregunto com han fet aquest estudi. Em sembla curiós que dins de la mateixa província de Girona, a Olot, Ripoll i Cadaqués diguin [áɲs] mentre que a Arbúcies i Caldes de Malavella diuen [áɲʃ], i si segueixes avall cap a Granollers, tornen a dir [áɲs]. És un mapa fonètic completament arbitrari...

(El jaume_60 estarà content amb nosaltres... ;))

20. jaume60 Senior Member

España
    Si estic content de i amb vosaltres

Jaume

21. clar88 New Member

Español, España (Palma de Mallorca)
    Jo som de Mallorca, i tota sa meva vida he pronunciat anys com: 'ains'. Jo diría que a ses illes, normalment ho pronunciam així!

Pep

22. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Ja em sona això de "ains" ara que ho dius...

23. scorpio1984 Senior Member

Venezia
    catalan and spanish
    A veure, és molt senzill: és pronuncia aquesta seqüència de fonemes (ho escric així perquè no sé on trobar els simbols fonètics aquí al teclat) "a"+"ny"+"ix". és a dir, després del so de la vocal "a" i de la "ny" pronunciem el so de la xeix, com a "xocolata", però correctament pronunciada en català (no com a "tx", és a dir, s'ha de fer fricativa com a "coixí". Ni més ni menys).
    Espero haver-me explicat bé.

apa, que vagi bé!

24. elMagnate

elMagnate Junior Member

València
    Valencià(CA) - (ES) España
    Al sud de la província de valència lo que més se sent és /anytx/.

A València capital i rodalies (sobretot rodalies xD) s'arriba a sentir /antx/

25. jogrey New Member

França
    Français
    Pronunciem [áɲs] al Conflent (Prada) i també a Perpinyà.

26. scorpio1984 Senior Member

Venezia
    catalan and spanish
    No vull semblar desconsiderada cap a la gent del Pais Valencià, o Perpinyà o etc, però jo crec que sería millor que es fixi en la pronunciació del català estandar (no confondre amb el català de Barcelona, és diferent. L'estàndard és la fonètica que ensenyen a les escoles de teatre per poder unificar el català, perquè sinó ens tornariem bojos amb totes les maneres diferents de parlar que hi ha als països catalans! no cal ni que parlem de provincies sinó de CIUTATS! i no n'hi pas poques de ciutats i pobles en tot el territori català...). Jo puc dir que la manera que he dit és la del català estandard, ja que he estudiat teatre i m'han ensenyat el català estandard (un català que tampoc és el meu). Bé doncs, espero que no us ho prengueu malament!

27. scorpio1984 Senior Member

Venezia
    catalan and spanish
    més que res perquè sinó els estrangers es tornarien bojos amb els mils de parlars que tenim aquí... :p

28. Favara Senior Member

Catalan - Southern Val.
    Una miqueta més avall (Marina) es sent tant /aɲʃ/ com /aɲz/, /aɲs/, /aɲtʃ/ i /aɲdʒ/. Sóm variables.

29. elMagnate

elMagnate Junior Member

València
    Valencià(CA) - (ES) España
    Sí que és cert, perquè uns dies després d'haver comentat, em vaig trobar a gent d'Alcoi i de Pego i els vaig preguntar. Diuen que no saben, que segons com els isca. A vegades /anyx/, altres /anytx/ i inclús /anys/

Share This Page