arjen sankari

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Extra Virgin Olive Oil, Jan 14, 2013.

1. Extra Virgin Olive Oil Senior Member

Pariisi
    kiina
    Minä kuulen ilmaus "arjen sankari" usein, jonka merkitys on minulle epäselva. Veikkaan, että se tarkoittaa ihmisia tai tavarat joka levittävät iloa arkipäivänä.

2. Gavril Senior Member

English, USA
    Arvelisin, että arjen sankari tarkoittaa ihmistä, jonka arkiset teot (esim. työssä käyminen, elintarvikkeiden ostaminen) ovat jollakin tavalla sankarillisia, koska hän tekee niitä päivittäin antamatta periksi.

Olen ehkä täysin väärässä -- suomalaiset voivat vastata paremmin.

Last edited: Jan 15, 2013
  3. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Olet täysin oikeassa, Gavril. Ja koska tällainen sankaruus tuottaa iloa toisille ihmisille, myös EVOO on tavallaan oikeassa.

4. Gavril Senior Member

English, USA
    Tarkkuuden vuoksi, sanotaanko "arjen sankari" yleensä ihimisestä, joka sietää työtään ja muita päivän tehtäviä vaikka miten tylsiä/rasittavia olisivat?

Tai, käytetäänkö sanaa pikemmin niistä, joiden työtä useimmat pitäisivät sankarillisenä (esim. lääkäreistä)?

5. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    "Arjen sankari" on sen verran epätarkka ilmaisu, että sitä voidaan käyttää hyvin monenlaisista ihmisistä, yhtä hyvin kotiäidistä kuin lääkäristä.

Share This Page