1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

cariño, amore

Discussion in 'Català (Catalan)' started by betulina, Oct 2, 2007.

1. betulina una mod a Baetulo

al bressol del basquetbol
    català - Catalunya
    Hola a tots!

En castellà entre les dues persones d'una parella es diuen molt "cariño", en italià els "amore" van que volen... i en català? Se sent molt "carinyo", però és una evident castellanada i no crec que coli en el títol d'un llibre. :rolleyes:

Quines paraules utilitzeu / sentiu / llegiu en aquest sentit? I més en concret, de dona cap a home? Jo no sé si sóc molt seca o què, però no acostumo a dir res d'això. :eek:

amor meu és una possibilitat, però sona molt més melodramàtic que "cariño" o "amore".

Com ho veieu?

Moltes gràcies per l'ajuda. :)

2. TraductoraPobleSec

TraductoraPobleSec Senior Member

Barcelona
    Catalan & Spanish
    Jo acostumo a dir "amor", tot i que és cert que en català sona molt seriós.

3. chics

chics Senior Member

France
    Catalan - Spanish
    Si vas a la plaça al mercat en sentiràs uns quants, però gairebé tots són castellanismes :(; com tots el derivats de carinyo i de xato. També hi ha rei...

4. betulina una mod a Baetulo

català - Catalunya
    Gràcies, noies. :)

Sí, "amor", "rei", "vida", "tresor" / "reina", "nina", "bonica"... Dins del llibre sí que podria anar col·locant-los per tots els "amore" que surten (o alguns eliminar-los).

Hi ha una frase en concret, però, que la relació encara no és gaire madura i és la primera vegada que ella l'hi diu a ell "amore" i ell es queda "com? què has dit?". I ella li diu que sí, que ho ha sentit bé, que li diu "amore" i punt. Suposo que el que fa més efecte és un "amor meu"...

5. chics

chics Senior Member

France
    Catalan - Spanish
    Doncs sí, sembla bé. Això m'ha fet recordar que les meves ties em diuen sempre estimada. A Barcelona no ho fem servir però si fos habitual a d'altres llocs, potser seria una altra opció. No sé si ve del darling anglès o què, però a Menorca s'usa molt tots els dies, no queda dramàtic ni forçat.

Estimat es fa servir així en La solitud de les parelles, de Dorothy Parker, si no vaig errada, i també en d'altres novel·les i peces de teatre, que ara no recordo. Diria que també ho he sentit en doblatges de pel·lis de l'Agatha Christie...

6. NoOrK Senior Member

Catalunya
    Catalan, Italian and Spanish.
    Reieta, Reina, Vida meva, Noia del meu cor.

Jo aporto aquests :D

7. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    A mi m'encanta la paraula "preciositat", però no per dir-ho directament, més aviat en to "irònic".

8. betulina una mod a Baetulo

català - Catalunya
    Gràcies a tots per les aportacions. :)

Chics, tens raó amb això d'estimat/estimada, però sí, per aquí sembla antic... :(

És curiós que en català no tinguem un terme "de referència" com pot ser "cariño" en castellà o "amore" en italià, "darling" en anglès... :)

Gràcies a tots!!

9. chics

chics Senior Member

France
    Catalan - Spanish
    Hola! Només volia dir que, rellegint el fil, sembla que volgués vendre el "estimat" com a millor de tots, i no. Només havia volgut posar exemples i dir que a Menorca sí és l'equivalent. Segurament rei o vida ens sonen més naturals, a nosaltres.
    (Jo personalment dic carinyo :thumbsdown:).

10. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Ara recordo que a la pel·lícula Dr.Strangelove, versió en català, diuen xata.

11. chics

chics Senior Member

France
    Catalan - Spanish
    Xato, xata, xateta... s'utilitzen bastant, però tampoc són genuïnes catalanes.

12. TraductoraPobleSec

TraductoraPobleSec Senior Member

Barcelona
    Catalan & Spanish
    Ara cada vegada se sent més "txurri"... No comments... Només com a detall.

13. Amandla

Amandla Junior Member

Badalona
    Catalan & Spanish
    Sí, exacte en les traduccions de les novel·les i en els doblatges s'acostuma a usar "estimat/estimada". Però crec que no es pot comparar amb el "cariño" o "l'amore" perquè l'estimat quedaria com més formal. Potser podria assemblar-se més al darling? Aquest mot queda perfecte amb Agatha Christie perquè el seu llenguatge anglès és antic, més semblant al segle 19 que al 20. Llavors queda bé utilitzar "estimat o estimada". Això sense comptar que les situacions no eren gaire informals. Si ho fossin llavors sí trobariem el "cariño".

A mi personalment "carinyo" no m'agrada gens. Ni tampoc m'agrada que em diguin "reina", "vida" o "amor", ni dir "rei". Potser sóc una mica "tiquismiquis" i no dic res d'això. Potser "vida" i "rei" o "reina", així com "cel" i diminutius serien dels més comuns. Hi ha gent que diu "bitxo" :D però no crec que et serveixi gaire.

14. Neye New Member

Catalan
    Benvolgudes i benvolguts, què tal "cuqui" o "cuquet" (com a diminutiu de "cuca", que vindria a ser la traducció del "bitxo" que esmenta Amandla, i deixant de banda les seves connotacions "penianes"). Personalment, ho dic molt.

També "trosset de cel", "ratolí", "colomet/a".

"rei/reina" marquen tendència, tot i que sembla una mica xocant si ets més aviat republicà... ;-)

Pel que fa a com de seriós pugui sonar "estimat/ada", "Amor, amoret", penso que és que no hi estem avesats. Tenim -encara- un idioma molt ric que corre el risc d'empobrir-se més perquè les circumstàncies ens han acostumat a cedir el pas a tanta contaminació lingüística que ja trobem estranyes moltes de les nostres pròpies paraules. Ho sé bé perquè a mi em passava molt abans, potser per haver pujat en un temps en què no podia utilitzar fora de casa ni el meu nom original català, ni la meva parla.

Ara, cada cop menys, em deixo distreure. Ara, quan sento això, intento sobreposar-me a aquestes sensacions i continuar usant el vocable. Penso que, al cap i a la fi, en tots els idiomes hi ha dos usos: el culte i el més col·loquial, oi?

Share This Page