1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Danish: høj synsfejl

Discussion in 'Nordic Languages' started by Sepia, Apr 9, 2014.

1. Sepia Senior Member

High German/Danish
    Jeg fandt i en reklamefolder flg.:

Behandlingen kan også anvendes ved høje synsfejl.

Er "høj" overhovedet det rigtige adjektiv i den sammenhæng?

2. jette(DK) Junior Member

Copenhagen
    Danish
    Hej Sepia

Det er nok en af dem, hvor der skal lidt mere kontekst med. Jeg har aldrig hørt om 'en høj synsfejl', men det er svært at foreslå alternativer, når man ikke ved, hvor det kan være gået galt! :)

Måske kan man forestille sig, at der menes synsfejl i den 'høje ende'. Personligt er jeg 'minus 5' på det ene øje. Det er et relativt højt tal i denne sammenhæng og er udtryk for en relativt alvorlig nærsynethed, hvor 'minus 1' fx ikke ville være noget at snakke om. (Om langsynethed gælder det samme bare med plus foran tallet). Men det kan måske også være noget med bygningsfejl ... Her er jeg ikke ekspert på værdierne.

3. Sepia Senior Member

High German/Danish
    Ja, naturligvis er det det han mener. Jeg synes ogsaa at konteksten er klar nok - det drejer sig om behandling af eller i forbindelse med synsfejl. Jeg har ogsaa tippet, at ophavsmanden har besluttet sig for "høj" fordi adjektivet også bruges i forbindelse med dioptrier etc. og ville bare fiske efter et muligt andet adjektiv.

Men en gang skal jo være den første, at et ord bruges i en bestemt sammenhæng. Jeg har søgt i tekster på nettet og ikke fundet nogen anden end min kunde, der overhovedet bruger noget adjektiv i forbindelse med "synsfejl". Så det kan jo nok komme til at betyde, at han får lov til at præge det danske sprog med sit ordvalg.

Det er jo så heller ikke usædvanligt, at fagfolk får lov til det.

4. jette(DK) Junior Member

Copenhagen
    Danish
    Hej igen

Jeg synes måske ikke, 'høj' er noget særlig hensigtsmæssigt ordvalg i denne sammenhæng. For at beskrive en høj grad er 'alvorlig' langt det hyppigste valg sammen med 'fejl'. (Prøv at Google "en * fejl" eller tjek på www.ordnet.dk/korpusdk).

5. piccando New Member

Denmark
    Danish
    Synsfejl dækker mig bekendt over flere uhensigtsmæssige synsfunktioner. Hvis man overhovedet kan graduere synsfejl, må det være stor/lille, der benyttes som adjektiv.

6. Sepia Senior Member

High German/Danish
    Kan du dokumentere det med eksempler, som andre har brugt f.eks. i fagtetkster?

7. piccando New Member

Denmark
    Danish
    En hurtig søgning giver resultater for "stor synsfejl" og "lille synsfejl" i annoncer og hjemmesider for henholdsvis optikere og laserkirurgi. Jeg tror ikke, at oftalmologer (speciallæger i øjensygdomme) graduerer synsfejl, når de omtaler dem.

8. Sepia Senior Member

High German/Danish
    Én af dem goer. Det er jo netop det, det drejer sig om. Som sagt, der er en stor sandsynlighed for, at hans opfattelse vil praege sproget for eftertiden. Da der ikke kom nogen overbevisende bud tidligere foreligger den vending han (og hans copywriter) finder rigtig allerede i fem-chiffret oplag ...

Det maa man vel affinde sig med.

Share This Page