1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Dank je lekker.

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Nov 9, 2012.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo, allemaal.

Kan je "Dank je lekker." gebruiken zowel als iemand vraagt om iets te doen wat vervelend zou zijn (dus op dezelfde manier als "Nee, bedankt."), als nadat hij of zij het al heeft gedaan? Of allebei? En wordt het ook niet-ironisch gebruikt?

Alvast bedankt!

2. triptonizer Senior Member

Ghent - Belgium
    Nederlands - België
    Hoi Syzygy

"Dank je lekker" is geen goed Nederlands. Is het bedoeld als vertaling van "danke schön"? Je kan "dank je" in het Nederlands versterken met "wel", eventueel met "zeer": "dank je wel", "wel bedankt", "dank je zeer". Al deze voorbeelden kunnen zowel oprecht gemeend als ironisch gebruikt worden.

Specifiek voor ironisch gebruik kent het Nederlands "dank je feestelijk!". Dat zeg je niet als je oprecht dankbaar bent.

Gr, Jan

3. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Ik ben het eens met triptonizer dat 'Dank je lekker' geen goed Nederlands is.
    Maar er zijn wel andere combinaties met ´lekker´ met ongeveer eenzelfde ironische betekenenis, zoals 'Jij bent ook een lekkere´, of ´Lekker is dat'.

4. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Ik snap de vraag niet helemaal. Maar als iemand iets vervelends heeft gedaan kan je wel zeggen 'je wordt bedankt', dat is inderdaad ironisch.

5. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    1. Ik weet niet zeker of ik je vraag begrijp, maar het is niet logisch om ergens voor te bedanken als je het al gedaan hebt.

2. "Dank je lekker" ken ik niet. Het doet me denken aan de (enigszins brave) uitdrukking "dank je de koekoek".

6. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Voor ironisch gebruik kan wel lekker bedankt gebruikt worden.

7. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Nog nooit van gehoord. Weet je het zeker?

8. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Jawel. Bijvoorbeeld:

-"Sorry, maar ik kan niet vanavond."
    -"Nou, lekker bedankt hoor. Heb ik daarom uren in de keuken gestaan?!"

9. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Ik ken dat ook niet eigenlijk, het lijkt wel een samenvoeging van 'lekker is dat' en sarcastisch 'bedankt'.

10. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Het is een wat late reactie, maar ik moet er toch even mijn verbazing over uiten dat iedereen hier het inderdaad ironisch bedoelde dank je lekker ronduit afwijst. Je hoeft maar te googelen en de dank-je-lekkers vliegen je om de oren.

Dank je lekker komt overeen met het al even ironisch bedoelde dank je feestelijk. Wel denk ik dat dank je feestelijk eigenlijk alleen uit de mond van oudere generaties te horen is en dank je lekker meer een uitdrukking is die jongeren zullen gebruiken.

Wat dank je lekker verder gemeen heeft met dank je feestelijk, is dat het alleen ironisch gebruikt kan worden. Oftewel, je kunt deze uitdrukking alleen gebruiken als je iets wilt afwijzen.

Last edited: Jan 16, 2013
  11. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik het nooit hoor of tegenkom. Wat Google betreft, ik krijg weinig relevante hits voor "Dank je lekker". Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als er komma´s en zelfstandige naamwoorden worden toegevoegd. Zinnetjes als Dank je, lekker! of Dank je, lekker ding! zijn natuurlijk volstrekt normaal.

12. triptonizer Senior Member

Ghent - Belgium
    Nederlands - België
    Oeps :eek:

13. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Er is inderdaad niks mis mee om te zeggen dat je een uitdrukking niet kent, al doet het wel merkwaardig aan als sommigen in deze draad doodleuk verklaren dat de uitdrukking niet bestaat. Waarom niet even googelen om na te gaan of zo'n uitspraak niet iets te ferm is?

En ja, de Googleresultaten zijn sterk vervuild, maar zelfs als 80% vervuiling is, hou je nog flink wat 'echte' dank-je-lekkers over. Veelzeggend is dat bovenaan de lijst van treffers een boek opduikt met de titel Dank je lekker. Ook een interessant resultaat: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2622495/1998/07/10/Taal.dhtml?.

Nog interessanter is deze link:
    http://www.dbnl.org/tekst/_taa006190101_01/_taa006190101_01_0040.php. Al in 1901 bleek 'dank je lekker' in gebruik te zijn! Had ik totaal niet verwacht.

Maar los van al het gegoogel: 'dank je lekker' staat gewoon in recente Van Dales. Voor Syzygy zijn deze links misschien wel interessant: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=lekker&lang=nd en http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=dank&lang=dn.

14. Syzygy Senior Member

German
    Bedankt voor de links, ik dacht al dat het ironisch was, ik wist alleen niet in welk soort situaties je het kon gebruiken.
    Het ene ("vooraf"-) geval dat ik bedacht was bijvoorbeeld:
    "Wil je vanavond mee naar die (oersaaie) lezing?" - "Dank je lekker." (maar daar heb ik echt geen zin in)
    En het andere (als echte reactie op wat iemand anders heeft gedaan):
    "Ik heb je kleren die op het bed lagen al in de wasmachine gewassen, geen dank hoor!" - "Dank je lekker, er zaten nog twintig euro in mijn zak!"

15. Kworb Junior Member

Dutch
    In de eerste situatie zou ik het niet gebruiken. Tweede wel. Inderdaad als reactie op iets wat iemand je heeft aangedaan.

16. Syzygy Senior Member

German
    Dank je, Kworb. Ik geloof dat het de Engelse vertaling op mijnwoordenboek.nl "Nothing doing." (dus meer zoals "Vergeet het maar!") was waar ik in de war van was geraakt.

17. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Syzygy, toch kan 'dank je lekker' in de eerste situatie passend zijn. Wel breng je er een ironie in die in 'nothing doing' volledig ontbreekt. Als ironie ongewenst is, zou ik inderdaad kiezen voor 'vergeet het maar' of 'mij niet gezien'.

18. Kabouterke Senior Member

Brussels, Belgium
    English - American
    Misschien heeft hij de context niet goed begrepen?

Vriend I: Wil je een stukje taart?
    Vriend II: Ja, dank je, lekker.

Als iemand het snel genoeg zegt en je nog geen uitstekend Nederlands spreekt, zou je misschien denken dat "dank je lekker" en vaste uitdrukking is of zo...

19. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Maar 'dank je lekker' is dus ook een uitdrukking.

Share This Page