Dat is hem!

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Mar 8, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

ik vroeg me af of "Dat is hem! Dat is hem!" in plaats van "Dat is hij/ie! Dat is hij/ie!" correct Nederlands was. Ik weet dat het in het Engels heel gewoon is om "That's me/him/her/us/them." te horen, dus het voornaamwoord een voorwerp lijkt te zijn. Maar ik dacht eigenlijk dat dat in het Nederlands normaliter niet gebeurt, tenminste in de andere personen: "Dat ben ik!" en niet "Dat is mij!", of toch?

Bij voorbaat bedankt!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Hallo Syzygy,

Ik veronderstel dat je verwijst naar het voetbalcommentaar van Rik de Saedeleer (die juist overleden is). Maar het citaat is fout: hij zei "Daar is hem, daar is hem!!!!".

Nee, het is niet juist. Het is dialect (maar, zeker in Vlaanderen, courant in de omgangstaal).

3. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Dat is hem is normaal Nederlands. In deze zin is hem namelijk het naamwoordelijk deel van het gezegde. In die hoedanigheid hoeft hem niet te wijken voor hij. Mits onbeklemtoond, dat wel.

Een ander vreemd geval is als ik jou was. Dat kan nooit als ik jij was zijn. Ook deze rariteit is mogelijk omdat het persoonlijk voornaamwoord in dit geval naamwoordelijk deel van het gezegde is.

Meer uitleg is te vinden op http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/444/.

Last edited: Mar 9, 2013
  4. Syzygy Senior Member

German
    Bedankt voor de antwoorden.

Nee, Peterdg, daar verwees ik niet naar, ik vond die uitspraak gewoon in een oninteressant, alledaags gesprek.

Dank je voor de link, bibibiben. Dus, als ik het goed begrijp is het in gevallen van de type (3) in die verklaring juist de enige correcte manier bv. te zeggen "Zijn dat jullie twee op dat foto? - Jep, dat zijn ons: mijn vrouw en mij."? (met de gesproken klemtoon op zijn)

edit: Heb even in de link van de E-ANS nog die extra-zin voor type (3) van taaladvies gevonden: "Hier komen alleen gereduceerde vormen van de derde persoon enkelvoud voor."

Last edited: Mar 9, 2013
  5. NewtonCircus Senior Member

Singapore
    Dutch (Belgium)
    Dag Syzygy,

Het gebruik van dat is hem is heel courant, vooral als je iets of iemand voorstelt aan een andere persoon.

Er bestaat een gelijkaardig fenomeen in het Engels met "You and me" in plaats van "You and I".

Groetjes Herman

Share This Page