Dat kan me niets schelen

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Nov 3, 2012.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

bij sommigen werkwoorden zie ik vaak naast de negatie met niet ook zinnen zoals "Dat kan me niets schelen." of "Dat bevalt me niets." of "Dat verbaast me niets." Is het in het Nederlands in die gevallen grammaticaal onberispelijk het over hoeveelheden van bevallen, verbazen, etc. te hebben of is het toch beter alleen maar niet te gebruiken?

Bedankt!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

"Niets" is perfect in die uitdrukkingen. Je kan het desgevallend ook vervangen door bv "geen greintje": Dat kan me geen greintje schelen.

3. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Dat heb ik echt nog nooit gehoord, 'dat kan me geen greintje schelen'.

Overigens, Syzygy, denk ik dat je niet kan spreken over hoeveelheden, behalve bij 'dat kan me niets schelen'. Je kan wel zeggen 'dat kan me niet zo veel schelen', maar 'dat bevalt me niet veel' of 'dat verbaast me weinig' klinkt raar. Je hebt het in die gevallen eerder over de mate, dus 'dat verbaast me niet erg'.

4. Peterdg

Peterdg Senior Member

Tja.

Misschien: het kan me geen zier(tje) schelen.

5. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Het is ook mogelijk om in de spreektaal geen bal te gebruiken in de uitdrukking met schelen: het kan me geen bal schelen. Ook kunnen vele ziektes worden ingevuld in de plaats van bal.

6. marrish Senior Member

اُردو Urdu
    Dit heb ik ook vaak gehoord en gelezen. Wat is de betekenis van bal in deze uitdrukking?

7. Peterdg

Peterdg Senior Member

Testikel.

Er bestaat nog een "plattere" versie: het kan me geen kloten schelen. Deze versie laat geen twijfel bestaan over wat er bedoeld wordt.

8. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Er zijn een heleboel andere woorden die je kan gebruiken in die uitdrukking. Dat kan mij geen drol/reet/fluit schelen. Sterker nog, volgens mij kan je bijna elk woord gebruiken. Natuurlijk is het kan me geen banaan schelen niet gebruikelijk, maar men zal begrijpen wat je bedoelt omdat de rest van de uitdrukking klopt.

9. marrish Senior Member

اُردو Urdu
    Bedankt, dit verklaart alles.

10. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    'Niets' in 'het bevalt me niets' heeft een versterkend effect. 'Het bevalt me niet' klinkt zwakker dan 'het bevalt me niets'. Een equivalent van 'het bevalt me niets' zou 'het bevalt me helemaal niet' kunnen zijn (en juist niet 'het bevalt me niet erg', zoals in een van de andere comments staat). 'Niets' heeft eenzelfde versterkend effect in 'het kan me niets schelen' en 'het verbaast me niets'.

Share This Page