dra/aldra/gauw

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by CarlitosMS, Sep 8, 2013.

1. CarlitosMS Senior Member

Murcia
    Spanish - Spain
    Hallo iedereen

Ik zou graag het verschil weten tussen deze drie bijwoorden en ook of welke daarvan formeler zijn.

Ik ga dra naar school.
    Ik ga aldra naar school.
    Ik ga gauw naar school.

Groetjes
    Carlos M.S.

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    "dra" en "aldra" komen eigenlijk alleen voor in de litteratuur. Volgens van Dale is "aldra" een plechtigere vorm voor "weldra".

"Gauw" is wel gebruikelijk in de spreektaal.

3. LilyTheTiger New Member

Spain
    Dutch-Flemish
    Dra en aldra gebruiken wij vrijwel nooit. Maar naar mijn gevoel is er wel een verschil tussen "weldra" en "gauw".

Als je zegt "Ik ga weldra naar school", betekent het eigenlijk dat je nog nooit naar school bent geweest, en binnenkort voor het eerst naar school gaat.

Zeg je "Ik ga gauw naar school", dan betekent het dat je je haast om snel naar school te gaan, omdat je op tijd wil aankomen bijvoorbeeld.

4. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Akkoord. Maar gebruik jij "weldra" zo in de spreektaal? Ik zou eerder zeggen: "Ik ga binnenkort naar school". Ik zou "weldra" ook bij de litteratuur indelen (misschien is het in Nederland meer gebruikelijk?)

Verder denk ik ook dat "gauw" ook perfect kan gebruikt worden in de betekenis die je toekent aan "weldra"; omgekeerd echter niet.

5. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Ik zou gauw inderdaad ook in de betekenis van weldra of binnenkort kunnen gebruiken. Als de context echter van dien aard is dat de toehoorder gauw als vlug opvat, zal ik toch eerder binnenkort gebruiken.

Weldra
    vind ik behoorlijk schrijftalig, maar ik denk dat het niet alleen nog in (verheven) literatuur aan te treffen zal zijn. Dra en aldra lijken me daarentegen wel zo verheven klinkend dat je ze niet meer in de hedendaagse taal zult tegenkomen. Dra is waarschijnlijk nog wel populair als kruispuzzelwoord ...

6. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Wanneer wij "gauw" gebruiken in de zin van "vlug", dan is "Ik ga gauw naar de school" equivalent met "ik ga snel even naar de school", en in dat plaatje past "binnenkort" niet.

7. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Helemaal mee eens. Gauw in de betekenis van vlug heeft niets uitstaande met binnenkort. Maar gauw kan wel de betekenis van binnenkort hebben. Dat gegeven kan een zin als Ik ga gauw naar school dubbelzinnig maken:

1. Ik ga gauw naar school = Ik ga nu gauw naar school = Ik ga (nu) vlug/snel (even) naar school.
    2. Ik ga gauw naar school = Ik ga algauw naar school = Ik ga binnenkort/weldra/(al) spoedig naar school.

Context zal de nodige verduidelijking brengen. Toch ben ik zelf geneigd eerder algauw dan gauw te gebruiken als ik de betekenis binnenkort voor ogen heb. Denk ik. Ik ga er vanaf nu op letten!

Last edited: Sep 12, 2013
  8. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Wat mij betreft heeft gauw alleen de connotatie van "iets vlug/gehaast (moeten) doen".

9. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    De woordenboeken, waaronder Van Dale, denken daar anders over. Wat mij niet bevreemdt.

10. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Nee, het bevreemdt mij ook niet. Woordenboeken, en zeker de Van Dale, zijn vaak zeer volledig.

11. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    'Gauw' in de zin van 'binnenkort' ken ik eigenlijk alleen in de uitdrukking 'tot gauw'.

12. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    1. Gauw = binnenkort, spoedig, weldra:
    Zullen we gauw weer eens lekker lang bijkletsen?

2. Gauw = vlug, snel:
    We hebben gauw wat bijgekletst en gingen toen direct weer aan het werk.

Zin 1 lijkt me heel gebruikelijk Nederlands. In elk geval in Nederland.

13. matakoweg Junior Member

Volgens mij is "dra" geen spreektaal, alleen misschien in het voegwoord "zodra"

Share This Page