1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

een minuut of wat

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, May 1, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

ik hoorde vandaag de uitdrukking "Na een minuut of wat ..." en vroeg me af of deze constructie met die van "een stuk of vijf" samenhangt. Betekent het "na een paar minuten" of "na ongeveer één minuut" of misschien "na een goede minuut" (dus wat meer dan maar één minuut)? En kan je "of wat" ook met andere getallen (dan één) en andere eenheden (dan van tijd) gebruiken? Bijvoorbeeld "Hij is zeven kilo of wat aangekomen."

Alvast bedankt!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Het betekent "ongeveer": "na ongeveer een minuut".

Nu, je vraag of je het ook met andere getallen kan gebruiken: ik weet het niet, maar ik vermoed van niet. Ik zit al een tijdje te denken over een voorbeeld met een ander getal, maar het blijft slecht klinken.

Wat betreft je zin over het aankomen: ik zou daar zeggen: "hij is een kilo of zeven aangekomen".

3. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Volgens mij betekent het "na een aantal minuten".

4. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    volgens mij ook.

5. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    'Wat' kan ook zonder 'of' de betekenis hebben van een paar of een beetje. ´Ik heb hier wat bloemen´, ´Ik heb wat last van mijn maag´.
    Maar naar mijn idee is wat nog onbepaalder dan een beetje of een paar'. Bij 'Ik heb hier wat / een stuk of wat bloemen' kan het gaan om 3 maar ook om 15 bloemen. Zou je zeggen 'Ik heb hier een paar bloemen' dan kunnen het er geen 15 zijn.

Verschil tussen een paar en een stuk of wat: bij stuk of wat is voor mijn gevoel de hoeveelheid relatief. ´Hoeveel pennen zal ik kopen?' 'Een stuk of wat.' Als het om twee personen is 'een stuk of wat' 4 pennen, maar als je een cursus gaat geven aan 20 mensen zijn het er opeens 30.

6. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Ja, dat denk ik ook.

Zelf zal ik niet snel genoegen nemen met de opdracht om "een stuk of wat" van X te nemen. Veel te onduidelijk!

7. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Inderdaad, dan kan je net zo goed 'een aantal' zeggen :D

8. Janpiet Senior Member

Flemish - Belgium
    M.i. betekent de uitdrukking, zoals Peterdg al zei: na ongeveer een minuut.

De uitdrukking 'een stuk of wat' betekent m.i.: een aantal. Het impliceert dat de spreker eigenlijk de hoeveelheid niet weet.
    Voorbeeld:
    Vraag: Hoeveel appelen zitten er in de mand?
    Antwoord: Bah ... een stuk of wat.

Share This Page