1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

eikehouten of eikenhouten?

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Chiapas, Apr 24, 2013.

1. Chiapas Senior Member

Italian
    Dag vrienden,
    is er een verschil tussen eikehouten (bureautje] en eikenhouten en, indien wel, welke?

Bedankt

2. marrish Senior Member

اُردو Urdu
    Dag Chiapas,

Het verschil is in de schrijfwijze. ''Eikenhouten'' is correct terwijl ''eikehouten'' is het niet. In de gesproken taal is komt het wellicht voor dat de ''n'' niet wordt uitgesproken.

3. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    :thumbsup:

(Marrish, ik heb een kleine verbetering aangebracht in je zin: hier moet je werkelijk een inversie toepassen. Voor de rest: Proficiat voor je uitstekende Nederlands!:thumbsup:)

4. marrish Senior Member

اُردو Urdu
    Dankjewel, het is met de hulp van de mensen die niet terugdeinzen voor het verbeteren van mijn Nederlands (ik moet zeggen dat er heel weinig mensen zijn die dit doen) dat het wel gaat. In theorie weet ik dat daar een inversie moet zijn maar als ik een snel bericht typ, gebeurt er een of ander. Als je er goesting in hebt en tijd, doe zo voort. Nog eens een dikke bedankt.

Nu terzake, ik ben er zeker van dat ''eiken'' zijn ''n'' niet kan verliezen in samengestelde woorden. Is het juist?

5. Chiapas Senior Member

Italian
    Bedoelt U dus dat deze opening zin van een bekende nederlandse roman van 1966 niet correct is?!
    "Op het eikehouten bureaurtje waaraan hij zit, staat alleen een telefoon"

6. Suehil

Suehil Medemod

Tillou, France
    British English
    De regels zijn in 1995 (geloof ik) veranderd. :)

Share This Page