Enemmän leipä tulossa?

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Extra Virgin Olive Oil, Jan 29, 2013.

1. Extra Virgin Olive Oil Senior Member

Pariisi
    kiina
    Olin konditori(?)ssa joka myy kakkuja ja kahvia.

Siellä oli vain yksi pala minun suosittukakuni. Haluin kysyä vieläkö tulla enemmän, tai se on viimeinen.

Miten voisi kysyä?

"Onko tämä pala viimeinen, vai onko enemmän tulossa kohta?" (?)

2. Gavril Senior Member

English, USA

Onko tämä päivän viimeinen pala, tai tuleeko kohta enemmän?

Last edited: Jan 29, 2013
  3. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Sanaa tai käytetään kysymyksessä, jos mahdollisia vastauksia on paljon.

"Tuleeko kahviin maitoa tai sokeria?"

• Maitoa (kiitos).
    • Sokeria (kiitos).
    • Molempia (kiitos).
    • Ei kiitos.

"Otatteko sen mukaan vai juotteko sen täällä?"

• Mukaan (kiitos).
    • Täällä (kiitos).

4. Gavril Senior Member

English, USA
    Anteeksi! Kyllä olen lukenut tästä säännöstä, mutta olen myös nähnyt tapauksia, jossa säännön ei näytä pätevän: esim. "joko"-sanasta alkavissa lauseissa kuten "Joko jäät tai lähdet", olisin odottanut sanaa "vai".

Tällaisten tapausten perusteella ajattelin, että tai/vai-valintaa kosekeva sääntö olisi ajateltuani monimutkaisempaa enkä ole ehtinyt tähän asti oppia (järjestelmällisesti) juuri milloin se pätee ja milloin ei. :-/

Last edited: Jan 30, 2013
  5. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Sanaa "vai" käytetään vain kysymyksissä (myös epäsuorassa esityksessä).

Toteamuksissa käytetään aina sanaa "tai": Joko jäät tai lähdet. ("Either you stay or you go.")

Last edited: Jan 29, 2013
  6. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    I deleted my post but there was also something maybe worth knowing: In spoken language tai is often used when one should say vai (and today you can see it also in print media).

7. altazure Junior Member

Haluan vielä selventää mitä Määränpää sanoi: usein samassa kysymyksessä voi käyttää sekä sanaa "tai" että sanaa "vai", mutta näillä lauseilla on merkitysero:

"Menetkö matkalle Espanjaan vai Thaimaahan?" > Kysyjä tietää, että henkilö on menossa joko Espanjaan tai Thaimaahan. Hän kysyy, kumpaan henkilö on menossa.
    "Menetkö matkalle Espanjaan tai Thaimaahan?" > Kysyjä ei tiedä, mihin henkilö on menossa. Hän haluaa tietää, onko tämä menossa kumpaankaan näistä kahdesta maasta.

Share This Page