er iemand te doen staan

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Oct 14, 2012.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo, iedereen.

Betekent de zin "Er staat me maar één ding te doen." dat er maar één ding is dat ik moet, kan of hoef te doen?
    Helaas heb ik geen context, dus heb ik zelf een paar voorbeelden verzonnen:
    moet: Ik heb mijn werk vandaag bijna af, er staat me maar één ding te doen. (alleen maar één ding dat hij moet doen is overgebleven)
    kan: Ik heb geen andere keuze, er staat me maar één ding te doen.
    hoef: Dat is een makkie. Om dat te bereiken, staat je maar één ding te doen.
    Welk is het juiste gebruik?

Dankjewel!

2. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Een combinatie van moeten en kunnen, zou ik zeggen. Het betekent zoiets als 'er zit niets anders op', denk ik. Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.

3. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Wat mij betreft is alleen kan: Ik heb geen andere keuze, er staat me maar één ding te doen correct.

Bv. De piloot was onwel geworden. Er stond de passagiers maar één ding te doen: de automatische piloot inschakelen.

4. Syzygy Senior Member

German
    Dankjulliewel.
    In het Engels zou het dan waarschijnlijk min of meer "only one thing left to do" zijn.
    Ik heb even nog een vergelijkbare zin gevonden: "Je weet wat je te doen staat." Hier betekent het blijkbaar "wat je moet doen." en niet zoiets als "Je weet wat het enige is dat je nu nog kan doen.", toch?
    Met concretere naamwoorden dan ding/iets/wat en andere werkwoorden dan doen ben ik de uitdrukking "iemand te ... staan" echter nog niet tegengekomen.

5. Suehil

Suehil Medemod

Tillou, France
    British English
    Het zou ook "ik heb nog maar één taak die ik moet doen" kunnen betekenen. :)

6. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Ja, het gaat inderdaad om het element moeten (er is geen andere optie).

Share This Page