er ook mogen zijn

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Oct 28, 2012.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo,

ik heb vandaag de zin "En die auto mag er ook zijn." gelezen en denk dat het zoiets betekent als "Die auto vind ik ook leuk." in plaats van "Het is toegestaan dat die auto er ook is.", omdat het eerder om een huis ging dat de spreker prachtig vond.
    Klopt dat? Want ik heb die betekenis van mogen niet in de woordenboeken kunnen vinden.
    En als dit werkelijk een vaste uitdrukking is, moet dan het "er ook" altijd erbij?

Alvast bedankt, allemaal!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Hallo,

Ja, het is een vaste uitdrukking. Er zijn ook enkele varianten:

Die auto mag er ook best zijn/wezen.
    Die auto mag ook (best) gezien worden.
    Ja.

3. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    In mijn ervaring wordt deze uitdrukking vooral gebruikt met betrekking tot mensen, om aan te geven dat iemand er goed uitziet: "Hij/Zij mag er best wezen."

4. Kworb Junior Member

Dutch
    Het wordt ook gebruikt om aan te geven dat iets goed is, bijvoorbeeld: "Die resultaten mogen er zijn."

Het woordje "ook" is niet nodig, de uitdrukking is "er mogen wezen/zijn".

5. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Maar ik denk dat het in de (gesproken) praktijk toch vaak wordt gebruikt als antwoord op een compliment, en dat 'ook' er dan bij wordt gebruikt.

6. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Ik denk ook dat deze uitdrukking vaker met "ook" dan zonder wordt gebruikt. Het kan volgens mij zowel voor dingen als voor mensen worden gebruikt. Bijvoorbeeld:

- Niet alleen heeft het huis een prachtig zwembad, het terras mag er ook zijn/wezen!

Share This Page