esdevenc = esdevingué?

Discussion in 'Català (Catalan)' started by César Lasso, Nov 23, 2013.

1. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    Hola!

Así comienza La disputa de l'ase de Alselm Turmeda:

Veient el món fort incitat
    a totes vies de pecat,
    recitar vull una aventura
    que m’esdevenc en la verdura...

Yo, instintivamente, traduciría:

...una aventura
    que me ocurrió en la espesura...

Pero, claro, el verbo "acontecer" (esdevenir), en esa forma de pasado, debería haber sido "esdevingué". Me podrías explicar el porqué de esa forma "esdevenc"?

Gracias!

2. Elxenc Senior Member

Hola i bon dia:

En l'actualitat aquest verb la forma de la 1ª persona de l'indicatiu és "esdevinc" com també la de venir n'és "vinc". Ara bé encara hui hi ha moltes zones del català on la gent pronuncia "venc" per reminiscències del passat i perquè encara no s'ha produit el "canvi" o per analogia amb totes les altres formes que duen una e : tu vens, ell ve, nosaltres venim, vosaltres veniu, ells venen. A la zona (valenciana) on visc hi ha moltíssima gent que ho fa així, canviant-li la i normativa per la e històrica?. A les Balears crec que el verb venir i els seus derivats fan tots els temps amb la e; pel Principat crec que esdevé alguna cosa pareguda lluny de les ciutats. També he de dir-te que a la llengua oral aquest canvi és bastant corrent; considerat vulgarisme o no , existeix.

Esdevenir ací crec jo que seria més traduïble al castellà per "me acontece" (usant una manera d'expressió actual, però que llavors podria ser " me transformo/llego a ser, per açò la 1ª persona esdevenc i no esdevé),: el verb esdevenir és difícil de passar al castellà) per guardar els nivells de llengua, almenys, actuals. Jo "verdura" la traduiria per "boscatge" - bosc espès.

D'altra banda "esdevingué" és la forma del pretèrit perfecte d'indicatiu, res a vore amb el temps narratiu usat per l'escriptor.

Salutacions.

P.D. Disculpa una pregunta. Estàs traduint-la? O només n'és per a tu?

La conjugació actual del verb esdevenir
    http://www.verbs.cat/ca/conjugacio/884-esdevenir.html

Last edited: Nov 23, 2013
  3. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    Moltes gràcies per les teves explicacions, que'm semblen molt interessants.

Literalmente, sería "me acontezco", pero debemos considerar que la versión catalana es traducción del francés y éste del original catalán que se perdió. Creo que anduvo metido en "mi" traducción el difunto Mikel de Epalza, que era un gran arabista y medievalista y él mismo occitano-catalano-valenciano. Desde luego, el librillo, una edición mallorquina barata que saqué de una biblioteca, me está encantando. La edición material es muy modesta, pero la versión me parece muy buena.

Es para mi propio placer, pero me encantaría traducirla al castellano o al portugués (he residido hasta recientemente durante diez años en Portugal). Ese autor me parece fascinante y una pena que sea tan desconocido en la Península, fuera del entorno catalano-valenciano-balear. Lástima que, con la crisis, no me huele que alguna editorial se pudiera interesar por una idea tan cultural pero tal vez no muy comercial...

Gracias de nuevo por tus explicaciones, que absorbo con gusto y curiosidad.

Salutacions.

4. Elxenc Senior Member

Hola i bon vespre:

L'edició que he utilitzat per a comparar amb la teua és la d' Els nostres clàssics de la editorial Barcino, 1993. El verb esdevenir és difícil de traduir al castellà actual per un verb simple, ja passa quan ho intentes des d'el francès (devenir) o l'italià (diventare), llengües que posseeixen l'equivalent exacte, on es ben viu el seu ús; per açò tu tradueixes per la 3ª persona del singular àdhuc ho he fet jo, cosa que ja ho he corregit o explicat):
    • convertirse
    • hacerse
    • volverse
    • acaecer
    • acontecer
    • llegar a ser (Verb )

He fet un afegit al meu missatge anterior perquè donava possiblitat a error d'allò que volia expressar: "(usant una manera d'expressió actual, però que llavors podria ser " me transformo/llego a ser"; per açò la 1ª persona m'esdevenc i no m'esdevé,: el verb esdevenir és difícil de passar al castellà) "

P.D.
    El teu lema una mica "difícil" d'entendre, no?

5. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    :D Sou arabista filòleg. És el principi de un poema àrab i significa "Jo soc aquell que el cec va vore".

Moltes gràcies per les teves explicacions. Si, jo tinc una edició mallorquina que agraeix a la editorial Barcino la reproducció del text de la col.lecció "Els Nostres Clàssics".

By the way, saps de algú altre autor o personalitat de la zona que també es passés a l'altra ribera del Mediterrani? És un tema que em fascina!

6. Elxenc Senior Member

Hola i bon dia:

Alguna cosa havia relaciona per la biografia de l'autor i i la llengua del teu lema;per cert, els traductors "on line" donen altra traducció res a veure amb la que tu ens dones: Soc cec/cego a la consideració ???; o Vaig mirar els cecs/cegos.

No, no conec cap cas més. El d'Antelm (no pas Anselm com a passat a l'Història) fou el més sonat, potser per que a la seua nova religió esdevingué un sant/santó molt important, a més a més de la importància i intel·ligència, a ambdues llengües dels seus escrits.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Anselm_Turmeda

Salutacions.

7. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    Bé, llavors et donaré jo un altre cas, però era andaluz: Fernando del Pozo esdevingué Sulayman del Pozo, va tenir un papel molt important a la victoria dels musulmanos sobre els portuguesos en la batalla de Alcácer-Quibir (http://ca.wikipedia.org/wiki/Kasr_al-Kabir), e finalment va esser governador de Tombuctú.

Espero que no faça molta merda amb el meu català escrit. Soc de Madrid i encara penso en portugués. No practicava el català des del 1991.

Vaig escriure "Sou arabista filòleg" i queria dir "soc arabista filòleg". "Sou" és "soc" en portugués.

;)

Last edited: Nov 25, 2013
  8. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    Los traductores "on line" no son muy buenos. Para colmo, mi lema es medio verso descontextualizado, porque no cabía el verso entero. Resulta que, por lo visto, cada letra árabe debe de pesar informáticamente como muchas letras latinas.

Y luego está que la estructura gramatical del árabe no es indoeuropea. Literal y crudamente, mi lema traduciría: "yo quien miró el-ciego a...".

Saludos,
    César

Last edited: Nov 25, 2013
  9. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain"
    Està parlant en present, no en passat. No sé per què ho vols posar en passat, si no cal:
    recitar quiero una aventura
    que me acontece en la espesura...
    (o com més t'agradi traduir-ho, però no sé per quina raó deuria anar en passat...)

10. César Lasso Senior Member

Madrid (España)
    castellano, España
    I tant! La veritat és que l'autor alterna molt el present amb el passat. I aquest exemple está sens dubte en present.

11. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Catalan (Valencian), Spanish (Spain)
    «Esdevenc» es la forma antigua de la tercera persona del pasado simple del verbo «esdevenir». En la lengua de hoy diríamos «esdevingué». Cuanto al sentido de la palabra de cara a su traducción, yo diría que es la cuarta acepción de «esdevenir» en el Diccionari català-valencià-balear:

|| 4. Produir-se, ocórrer, succeir; cast. acontecer, suceder.

Como tu instinto traductor bien te ha indicado, «me ocurrió» es la traducción más adecuada de «m’esdevenc».

12. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Esdevenc, en la llengua antiga, pot ser la 1a persona del present d'indicatiu i també la 3a del passat simple. Jo crec que està en passat, perquè si el narrador (ara en el present) es disposa a contar una aventura, és presumible que ja l'haja viscuda. Mai diem «Ara et contaré una història que em passa...» sinó que diem «Ara et contaré una història que em va passar...»

13. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain"
    En aquest exemple que posses sí que va en passat, però es pot dir perfectament: "vull contar una història que transcorre al segle XV". Es diu "present històric". Es poden narrar fets passats en present, i él el que l'autor fa. Al traduir-ho en una llengua tan pròxima crec que s'ha de respectar el temps. No té rés a veure amb ser llengua antiga.
    No ho trobo en català però és el mateix: https://es.wikipedia.org/wiki/Presente_histórico

14. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Si coneixes l'obra de Turmeda i saps que conta la història en present, llavors tens tota la raó: eixe m'esdevenc deu ser en present. Potser César Lasso ens ho pot comprovar. Jo no conec l'obra, però si he de jutjar per l'exemple que s'ha aportat ací (una persona que es diposa a contar una aventura personal) a mi l'opció més lògica és que m'esdevenc està en passat. D'altra banda, per descomptat que existix el present històric, però a mi no em pareix, per les dades aportades, que este siga el cas.

15. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain"
    Doncs no conec a Turmeda, però el fet és que utilitza el verb en present, de manera normal i correcta. Que tú aquesta frase l'hauries escrita en passat: doncs bé. Però ell ho ha fet en present, i no veig per què no.
    recitar quiero una aventura
    que me acontece en la espesura...

Share This Page