Expressions difícils d'entendre.

Discussion in 'Català (Catalan)' started by ChrisQH93, Feb 27, 2014.

1. ChrisQH93

ChrisQH93 Junior Member

Barcelona, Catalunya, España.
    Castellano - España
    Companys, us volia preguntar algunes coses que estic aprenent en classe de català, sempre he pensat que el català no és pas una llengua gaire difícil, i encara que sigui així, a vegades, surten coses que et deixen patidifus i que no són fàcils d'entendre. De moment tinc dues expressions que no vaig aconseguir d'entendre del tot. Gràcies per anticipat ;)

Ahir, en classe de català va sortir aquesta expressió en un text que vam llegir. L'expressió era "això rai", per a la professora li va ser una mica difícil explicar com podem entendre això en castellà, no sé si el que diré és correcte però, ¿això es podria traduir com "me resbala"? un exemple que us puc donar, estic parlant amb un amic meu, i em dic que ha de estudiar per un examen demà i jo li dic, això rai!, jo he d'estudiar per a dos examens l'endemà, oi que seria així?

L'altra expressió que volia preguntar era aquesta de "ambsense" la nostra professora ens va dir que això era una cosa molt genuïna del català, el context era que un home que volia pixar, es dirigeix a un bar i demana al cambrer alguna beguda per que li sembla de mala educació entrar cap endins sense prendre res, l'home només volia pixar, i el noi, neguit, desprès de una conversació llarga amb el cambrer li responc a la pregunta "¿amb gas o sense gas? i li diu, "ambsense", com enteneu això vosaltres?. A més, ens va dir que fa uns anys, un alcalde de Barcelona, li deien "l'ambsense".

Gràcies de nou!

2. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    Només et podem contestar una pregunta per fil, ahuries d'haver obert dos fils si tenies dues preguntes.

Sobre "això rai" no es "me resbala". "Això rai" es fa servir per parlar d'una cosa que es insignificant que no és cap gran problema. Per exemple:

Pere: Arribaré a dinar 5 minuts tard.
    María: 5 minuts? Això rai, jo pensava arribar-hi 10 minuts tard, de totes maneres.

Nene: Mama, tinc una esgarrapada al genoll.
    Mare: A veure...Això rai! t'ho rentaré amb aigua i sabó i es curarà tot sol.

Aquest "rai" també es pot sentir en altres frases: "Si ma mare s'enfada rai, es si s'enfada mon pare que em fa por", "Un parell de quilos de més rai, no es pas obesitat això!".

3. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Catalan (Valencian), Spanish (Spain)
    5 això rai eso es lo de menos. S'ha espatllat la cadira. —Això rai!, ja l'adobarem, se ha roto la silla. —¡Eso es lo de menos!, ya la arreglaremos.

Diccionari català-castellà d'Enciclopèdia Catalana (4a edició)

4. ChrisQH93

ChrisQH93 Junior Member

Barcelona, Catalunya, España.
    Castellano - España
    Moltes gràcies a tots, teniu raó amb això de respondre només una pregunta, el problema es que em feia vergonya posar-ne totes de sobte. Aleshores, no era pas tan difícil l'expressió. Sabeu si és molt utilitzada?, en ocasions em va passar que deia coses que la gent entenia però em deia que això era molt formal i a més, graciós. Per cert, vaig descobrir a la classe de català, que aquesta expressió es fa servir també en la franja Aragó-Catalunya, resulta que una de les meves companyes de classe, és de Aragó, i ens va dir que allí s'utilitza l'expressió, ¡eso rei! o alguna cosa així.

Share This Page