FR: Qu'est-ce qui est ton film favori?

Discussion in 'French and English Grammar / Grammaire française et anglaise' started by MLange, Oct 23, 2007.

1. MLange Junior Member

English, US
    Bonjour à tous,

Je me permets de poser une question plutôt bête : je sais que normalement, on dit "Quel est ton film favori?" ; l'interrogation "Qu'est-ce qui est ton film favori" est-elle quand même possible ? Plus que j'y réflechissis, moins que j'arrive à me décider.

Merci à l'avance!

2. Ecliptica

Ecliptica Senior Member

Paris, 17ème
    Français France (Paris)
    Good evening MLange,

Hum, well, you may use either "Qui est-ce qui" => "Qui" (sometimes abbreviated in Qu' colloquially) or "Qu'est-ce que" (abbreviated in Qu' before vowels) => "Que" (transformed in Quel before vowels) or with a typical french phrase "Qu'est-ce que c'est que" (very very common even though a little bit weird when you write it)... But the sentence "Qu'est-ce qui", is a shorter way, I guess, to say : "Qu'est-ce qu'il y a qui", so it doesn't suit your case.

Therefore, three solutions (without the simplest way "c'est quoi, ton film favori?") to ask your friend about his bloody favorite film:
    Quel est ton film favori (commonly used) => Qu'est-ce que ton film favori (a little bit grandiose, rarely used) => Qu'est-ce que c'est ton film favori (more colloquial)

Hope I've answered your question ^^

Maxandre

PS: "Plus j'y réfléchis, moins j'arrive à me décider", without the two "que" it's way better ^^

3. MLange Junior Member

English, US
    Thank you so much, Maxandre! Can anyone explain the logic here, though? Given that the film in question is the grammatical subject of the verb être in the sentence "X est mon film favori," why can't you say "Qu'est-ce qui est ton film favori"? Is there a more general rule involved?

4. pnok Junior Member

German
    I am not a native speaker but I *think* it has something to do with the concept of a choice in French.
    Following your example I think it is correct to say/ask
    "Qu'est-ce qui se passe?" What's happening? You are asking "what" - no choice.
    Whereas
    "Quel est ton film favori?" contains a choice:
    Among all the films you have ever seen, *which* is the one you like the most? I know that this is awkard English but I believe this is how a French person feels it.
    But as I said, I am not a native speaker, this is how I percieve it...

5. itka Senior Member

France
    français
    "Qu'est-ce " means "quelle chose"

So, I can ask somebody "Qu'est-ce qui se passe dans la rue ?" (---> quelle(s) chose(s) ? un accident, une manifestation ...)

But not "qu'est-ce qui est ton film préféré ?" :cross: obviously, my favourite picture is... a picture. Not another thing. I could not answer : "My favourite picture is a book"

I can only ask : "Quel est ton film préféré ?"

6. dicomec Senior Member

USA
    I like the one who says : C'est quoi ton film favori ?

7. itka Senior Member

France
    français
    OK, but it's a colloquial way of asking... not perfectly correct. You can only use it when you speak with close friends.
    Something else : "favori" is from another level (higher) ... It's a bit weird to put together : "c'est quoi" (very colloquial) and "favori" (high level). You have better to say : "c'est quoi ton film préféré ?"

8. dicomec Senior Member

USA
    Merci, Itka. Actually, I would have said, c'est quoi ton film préféré, but I thought maybe I wasn't using the best word. Allez comprendre !

9. Areyou Crazy

Areyou Crazy Senior Member

Versailles PARIS
    England English speaker

/// quelle est votre film de préférence
    c'est possible? (pardon les accents! je vais les editer)

10. Punky Zoé

Punky Zoé Senior Member

Pau
    France - français
    Non, Areyou Crazy, on ne le dit pas, seulement "quel est ton film préféré" ou "quel est ton film favori".

11. zafrog Junior Member

Québec, français
    Hi, you must say "Quel est ton film favori (OR préféré)?", there you can't use "qu'est-ce que".

12. itka Senior Member

France
    français
    No. Look at my post #5.

13. Maître Capello

Maître Capello Mod et ratures

Suisse romande
    French – Switzerland
    Ce serait plutôt étrange comme tournure, mais ce serait grammaticalement correct de dire :

— Qu'est-ce que ton film préféré ?
    — C'est le film que j'ai vu le plus souvent. :tick:

— Qu'est-ce que ton film préféré ?
    — C'est La Grande Vadrouille. :cross:

14. itka Senior Member

France
    français
    Pour moi, c'est totalement incorrect !:)
    Je comprends ça comme une phrase incomplète :
    "Qu'est-ce que ton film préféré raconte comme histoire ?"

15. Maître Capello

Maître Capello Mod et ratures

Suisse romande
    French – Switzerland
    Non, il ne s'agit pas ici de poser une question à l'aide d'un est-ce que ; c'est une question dont le verbe principal est le verbe être. En d'autres termes, Qu'est-ce que cela ? est une question dont la réponse est du type C'est ceci… Par exemple : Qu'est-ce que la vie ? C'est une maladie mortelle sexuellement transmissible.

Mais je suis d'accord que, dans ce contexte, cette tournure ne convient pas puisque c'est demander la définition d'un mot ou d'un concept.

Share This Page