1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Groene en Witte Spelling

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Jan 21, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

ik heb gelezen dat er zowel een Groene Boekje als een Witte is, en vroeg me af, welk ervan jullie leerlingen Nederlands zouden aanraden (of misschien gewoon allebei leren kennen?) en of de verschillen groot zijn.

Alvast bedankt!

2. AK09 Junior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Hallo Syzygy,

Het klopt dat er een 'groen boekje' én een wit boekje is. Het Groene Boekje, Woordenlijst Nederlandse Taal wordt volgens mij het vaakst gehanteerd. Enkele media, zoals de Volkskrant, en sommige uitgeverijen, hanteren echter de andere spellinggids Het Witte Boekje. IK heb dat laatste zelf veel gebruikt als redacteur bij een uitgeverij. Voor het overgrote deel staat er hetzelfde in, maar in Het Witte Boekje worden de betreffende spellingregels beknopt en overzichtelijk uitgelegd, iets wat ik wel handig vond. Waar de spelling een enkele keer afwijkt van die volgens Het Groene Boekje, staat dat aangegeven.

Ik weet eigenlijk niet wat er de laatste jaren veranderd is, maar in het voorwoord van mijn Witte Boekje uit 2006 staat dat deze gids meer dan het Groene Boekje uitgaat van het taalgevoel van de taalgebruiker en minder stellig is inzake kwesties als de tussen-n (pannekoek of pannenkoek) en de vernederlandsing van buitenlandse woorden per se of persé. Als je iets moet schrijven en je bent er niet zeker van of je opdrachtgever of docent het witte of het groene boekje hanteert, zou ik voor de zekerheid het - strengere - Groene Boekje volgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Boekje

Last edited: Jan 22, 2013
  3. AK09 Junior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Thank you, Suehil!

Share This Page