1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Het kutte

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by flying_lahmacun, Feb 28, 2013.

1. flying_lahmacun New Member

Austrian German
    Hallo allemaal,

Ik stond onlangs bij de supermarket in de wachtrij en een ongeveer 35jarige vrouw die voor me stond, zei tegen een vriendin of bekende die zij net daar had ontmoet: 'Het kutte is dat...'. Ik had deze 'substantivering' van 'kut' nog nooit ervoor gehoort en nu vraag ik me af of ik hem in het algemeen kan gebruiken als een omschrijving van 'het probleem is...'? Ik weet wel dat 'kut', niet alleen in kutweer maar in ieder geval van tegenslag, dagelijks wordt gebruikt. Dus is het vrijwel geaccepteerd om zeg maar op werk of tegen een bekende te zeggen 'Het kutte is dat ...' ? Mijn eigenlijke vraag is dus over het register van 'het kutte', denk ik tenminste:)

2. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Het is een behoorlijk vulgaire uitdrukking. Ik vind het bijvoorbeeld getuigen van een slechte opvoeding als iemand dit hardop zegt in de rij voor de kassa in de supermarkt. Dit geldt voor krachttermen in het algemeen. Hoewel ik toegeef dat ik het zelf ook weleens zeg, zou ik het gebruik ervan niet aanmoedigen, zeker niet in het openbaar of in formele situaties.

3. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Het is inderdaad erg vulgair. Ook 'kutweer' of 'kutmens' zijn niet bepaald woorden die je in elk gezelschap kunt gebruiken.

Ik hoor mensen ook wel eens 'het kuttige is' zeggen, waarschijnlijk omdat zij er wat meer moeite mee hebben om in 'kut' een adjectief te zien dat gesubstantiveerd kan worden. Maar als ik dan op Google kijk, zie ik dat 'het kutte is dat' overweldigend veel vaker voorkomt dan 'het kuttige is dat'.

4. flying_lahmacun New Member

Austrian German
    Helemaal bedankt, AllegroModerato en bibibiben. Ik zal in de toekomst oppassen dat ik deze uitdrukking niet (te vaak) gebruik. Het is voor mij helaas heel erg moeilijk om een goed niveau van `alledags-Nederlands' te bereiken dat niet te veel naar schrijftaal en ook voor de oren van native speakers meer natuurlijk klinkt omdat ik op werk en ook met vrienden bijna nooit Nederlands praat. Daarom ook deze vraag; ik wil mijn Nederlands graag een beetje 'losser maken' (ik hoop dat is de juiste uitdrukking hier:)).

5. NewtonCircus Senior Member

Singapore
    Dutch (Belgium)
    Dag flying_lahmacun,

Om dit te bereiken bestaan er heel wat "veilige" alternatieven. Zo betekenen "Jongens, wat een k**weer" en "Jongens, wat een hondenweer" precies hetzelfde.

Groetjes Herman

Share This Page