hom = es ?

Discussion in 'Català (Catalan)' started by Gamen, Mar 17, 2014.

1. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    Bona nuit.
    M'he trobat amb el pronom "hom" amb valor de "es" i no sé quan utilitzar-lo.
    Es intercanviable amb el pronom "es"?
    Exemple:

HOM pot atribuir aquesta falla a molts dels sistemes actuals. (=ES pot atribuir aquesta falla a molts dels sistemes actuals)

Agraeixo la vostra orientació amb este qüestió
    Moltes gràcies.

2. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    Són similars però no del tot. "Es" es fa servir com a indicador d'impersonalitat, "hom" es un pronom que actúa com a subjecte.

"Hom" funciona de forma similar al pronom castellà "uno" en oracions com ara "Uno podría pensar que los sistemas fallan", però amb un significat general, no concret.

"Hom pensava que la terra era rodona"="La gent pensava que la terra era rodona"="Una persona qualsevol normalment pesava que la terra era rodona".

"Hom vol pensar que els polítics saben el què fan"="Qualsevol persona vol pensar que..."="El ciutadà mitjà normal i corrent vol pensar que..."

Se sembla a una impersonal en la imprecisió i la generalització però té un valor més similar a "una persona normal i corrent", "el ciutadà mitjà", "qualsevol de nosaltres",...

És difícil d'explicar a algú que només conegui l'espanyol perquè no hi ha un equivalent en espanyol actual, en canvi, en francés sí que tenen el pronom "on" amb un significat i una gramatica similar, tot i que l'usen molt més i en molts més casos.

Tot i així, hom diria que el pronom "hom", potser perquè no té equivalent en castellà, s'usa cada cop menys i es considera propi d'un parlar molt curós i una mica formal.

Last edited: Mar 17, 2014
  3. Angelo di fuoco Senior Member

Germany
    Russian & German (GER) bilingual
    Hom es un pronom que correspon aproximadament al francès on y té la mateixa etimologia (home, homme, hombre), encara que no s'utilitzi tan sovint com en francès i sigui una forma més aviat culta. Un pronom equivalent existí en castellà antic, però va perdre's.
    Hom és un pronom impersonal de la tercera persona, equival més o menys a la refleja pasiva en castellano o uno. Al contrari del seu anàleg francès, "hom" no pot substituir "nosaltres". El teu exemple es perfetament correcte.

4. Elxenc Senior Member

Molt agraït per l'explicació a tots dos. Jo també tinc dubtes a l'hora de fer servir correctament aqueix "hom", i trobe que més d'una vegada, jo diria que, l'he vist usat incorrectament.

Gràcies.

5. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    Jo també agraeixo les explicacions. Coneixia el "on" impersonal del francès però no sabia que "hom" era l'equivalent al català .
    Pel que fa a "en" i "hi", que tampoc hi ha en espanyol, vaig poder comprendre el seu significat perquè els vaig aprendres quan estudiava francès i italià.
    Salutacions.

Share This Page