1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

hoogwater hebben

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Chiapas, Mar 11, 2013.

1. Chiapas Senior Member

Italian
    Dag allemaal,

wat betekent de volgende uitdrukking:

"Doordat pa met zijn handen ij zijn zakken rondliep, had hij permanent hoogwater"

Bedankt

2. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Wauw, AllegroModerato! Maak je een grapje?!

Hoogwater verwijst naar een broek die te kort is. Vaak gaat het dan om een broek die te klein gekocht is. Maar ook als je je handen in je broekzakken stopt, zorgt dat bij sommige broeken ervoor dat de broekspijpen te ver omhoog komen. Je loopt dan 'op hoog water'. Ik dacht dat deze uitdrukking al zwaar verouderd was, maar ik zag net dat er zelfs nog een Hyvespagina bestaat tegen 'hoogwaterbroeken': http://haataanhoogwater.hyves.nl/.

3. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Akkoord met bibibiben. Een alternatieve uitdrukking is "hij heeft water in de kelder (staan)".

4. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Nee, eerlijk gezegd was het geen grap. :eek: Ik heb het weleens in die betekenis gehoord, namelijk. De betekenis van een te korte broek kende ik niet, maar ik twijfel er niet aan dat dat correct is. Ik denk dat ik mijn eerste post maar ga verwijderen....

5. flying_lahmacun New Member

Austrian German
    Ik weet niet precies wat AllegroModerato dacht, maar in de samenstelling van hoogwater, handen in de zakken en vooral hebben schoot me eerst ook iets anders te binnen. Maar goed, in het Duits bestaat de uitdrukking van een 'Hochwasserhose' ("hoogwaterbroek') evenzo (maar niet in verband met hebben), dus zou de andere interpretatie wel de juiste zijn, denk ik:)

Last edited: Mar 12, 2013
  6. Chiapas Senior Member

Italian
    Bedankt!
    Dezelfde uitdrukking bestaat ook in het Italiaans, "avere l'acqua in casa", maar ik wou zeker zijn dat ik het just had.

Share This Page