1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

iets moeten zien te doen

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Feb 18, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo iedereen,

ik hoorde vandaag de zin "Dat moet jij op zien te lossen." en was verrast over de woordvolgorde. Is het wel goed om "zien" tussen voorvoegsel en de rest van het werkwoord te zetten of zou het beter zijn om "zien op te lossen" te zeggen?

Alvast bedankt!

2. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Beide klinken voor mij goed, maar ik weet niet of de officiële grammatica hier anders over oordeelt.

3. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    In de eerste zin is sprake van splitsing. Zie voor meer details: http://ans.ruhosting.nl/e-ans/21/06/02/02/body.html (met name punt 2).

Zeker in Nederland is splitsing iets wat je vaak in de gesproken taal tegenkomt. De situatie in België schijnt anders te zijn. In zeer keurig verzorgd geschreven Nederlands zal splitsing veelal vermeden worden.

Ik geloof dat voor niet-Nederlandstaligen niet-splitsing gemakkelijker te doorgronden is dan splitsing, dus het is misschien wel jammer dat je in gesproken Nederlands juist flink mag gaan splitsen. Niet-Nederlandstaligen hoor ik dat vrijwel nooit doen.

4. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

toen ik me bij het lezen van die nieuwe thread afvroeg of splitsing ook bij "vergeten te doen" mogelijk is ("Jullie zijn de oefeningen bij vergeten te voegen."), las ik opnieuw de E-ANS-link van bibibiben en zag dat het in de voorbeeldzinnen (2a) en (3a) "op bellen" en "vol lopen" in plaats van respectievelijk opbellen en vollopen luidt en ben nu niet zeker of dat gewoon een fout is of dat er een reden is waarom je de voorvoegsels daar los van het werkwoord hoort te schrijven. Met name omdat het in (1a) en (4a) niet gebeurt.

Bedankt voor elk antwoord!

5. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Hoi Syzygy,

Dat is inderdaad een vergissing. De werkwoordsvormen hadden het stramien van (1a) en (4a) moeten volgen.

Share This Page