ij (uitspraak)

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Roy776, Jul 27, 2012.

1. Roy776

Roy776 Senior Member

Germany
    German & AmE
    Hallo alleman,

Ik ben maar een beginner op het leren van Nederlands, daarom vergeeft mijn vraag. Ik luister naar liedjes van Marco Borsato en het klinkt alsof hij ij als ai (ʌi) uitsprekt, en niet als ei (ɛi). Hoor ik het mogelijkerwijs alleen verkeerd, of is het werkelijk de echte uitspraak?

Ik zou dankbaar zijn voor correcties van mijn Nederlands :)

Bij voorbaat dank.

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Je hoort niet verkeerd. Dat zijn gewoon regionale verschillen zoals er ook vele regionale verschillen zijn in de uitspraak van het Engels (tomato/tomato:)).

3. Roy776

Roy776 Senior Member

Germany
    German & AmE
    Welke uitspraak denk je, moet ik kiezen? Het is makkelijker voor mij, ʌi uit te spreken, dan ɛi, vooral in woorden als voorbij of mij, omdat ze als de Duitse woorden klinken. Geldt de uitspraak van ij dan ook voor ei? Bijv. Waarheid als Waarhʌid?

4. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Misschien inderdaad een regionaal verschil, maar volgens mij is ɛi ook zonder meer beschaafder en ʌiaan de platte kant en hoor je het vooral bij jongeren. De algemene trend is wel dat ei en ij steeds meer ʌiworden. In opnames van bijvoorbeeld 1950 klinken ei en ij nog als èi (weet het fonetische teken niet).

5. Roy776

Roy776 Senior Member

Germany
    German & AmE
    Dus kan ik het ook zo uitspreken zonder vreemd te klinken? Als het maar een klein regionalisme zijn zou, dan zou het beter zijn, de uitspraak ɛi te kiezen, maar als de algemeene uitspraak sich te ʌi verschuift, zou moeten het okay zijn, nietwaar?

6. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Dat is enkel in Nederland zo. In België blijft de uitspraak ɛi in de standaard taal.

7. Roy776

Roy776 Senior Member

Germany
    German & AmE