Ik mag het wel.

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Apr 1, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo iedereen,

welke betekenis heeft mogen in "Ik weet niet wat er gebeurd is, maar ik mag het wel." De context is dat toevallig iets is gebeurd dat de spreker heeft geholpen.
    Ik weet dat "iemand mogen" de zin van "iemand aardig vinden" kan hebben. Werkt dit ook voor dingen ("iets mogen"), dus is "Ik mag het wel." = "Ik vind het wel fantastisch."?

Bedankt!

2. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Je zit in de goede richting, maar ´ik vind het wel fantastisch´ is naar mijn gevoel iets te sterk. Ik zou zou eerder zeggen ´het bevalt me wel´.

3. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Ik dacht eigenlijk dat het niet zo gebruikt wordt, alleen voor mensen. Maar wanneer het toch voor dingen wordt gebruikt is de betekenis duidelijk.

4. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Van dingen misschien niet, maar wel van activiteiten. Het is een beetje ouderwets Nederlands, maar je kunt zeggen: 'Ik mag graag tekenen'. Dat betekent dan zoiets als: Ik vind tekenen leuk om te doen (bijv. als hobby).

5. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Ja, 'ik mag graag' inderdaad, maar 'ik mag wel tekenen' kan je toch niet echt zeggen.

6. Syzygy Senior Member

German
    Bedankt, allebei, nu wordt het me duidelijk. En ja, nu merk ik ook dat "fantastisch" te sterk was. Ik aarzelde tussen de betekenissen "Het bevalt me wel." en de neutralere "Ik heb er niets tegen./Mij best." Het tweede waarschijnlijk omdat ik eerst aan "Van mij mag dat." dacht.

7. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Er moet inderdaad 'graag' in. ´Ik mag wel tekenen´ betekent iets anders: dat je toestemming hebt, of in een tegenwerping als iemand zegt: 'Je mag niet tekenen'. 'Ik mag wel tekenen.' Of: 'Je mag niet schrijven'. 'Maar ik mag wel tekenen.'
    En 'Mij best' en 'Ik heb er niets tegen' lijkt me weer te neutraal. Dan zou je wel weer kunnen zeggen: 'Van mij mag dat' of 'Van mij mag je'.

Share This Page