jullie/je (bezittelijk voornaamwoord, meervoud)

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by AllegroModerato, May 16, 2013.

1. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Dag allen,

Ik hoop dat jullie jullie/je dromen zullen verwezenlijken.

Is het "jullie" of "je"? Ik neig naar "jullie", maar aangezien dat best een onhandige woordsequentie is, denk ik dat er vaak "je" wordt gebruikt. Heb ik gelijk?

2. Syzygy Senior Member

German
    Dit is wat ik in de ANS erover heb gevonden.

3. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Je klinkt wel een tikje ouderwets geloof ik, als in, 'neemt jelui allemaal je boeken mee'. :D

4. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Syzygy, bedankt voor de link. Lopes, ik begrijp je commentaar niet. Wat klinkt er ouderwets?

5. Syzygy Senior Member

German
    Zeg je dat het beter is om altijd jullie te gebruiken, Lopes? En hoe zit het met het persoonlijk voornaamwoord jullie? Hier heb ik namelijk gelezen dat dat ook soms door een gereduceerde vorm je zou kunnen worden vervangen.
    Hier is een voorbeeld dat de ANS geeft:
    Zouden jullie dat als slechte stijl beschouwen?

6. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Ik bedoelde dat het gebruik van 'je' ouderwets klinkt. Maar bij nader inzien weet ik niet of dat wel echt zo is.

7. Kahaani Senior Member

Hier lijkt het erop dat het onderwerp jullie naar je is gewijzigd in de bijzin. Dus, "jullie" wordt aangesproken, vervolgens wordt algemeen je gebruikt. Ik zou dit niet als foutief of slechte stijl zien, en het wordt ook heel vaak op deze manier gezegd.

8. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    @Syzygy,

Ik kan me wel vinden in dit advies van de ANS. Als eenmaal duidelijk is dat je verwijst naar meerdere personen, kun je overstappen op 'je' en 'jullie' even laten voor wat het is. Maar verplicht is het niet. En als je om welke reden dan ook de behoefte voelt om nadruk te leggen, kun je niet meer met 'je' uit de voeten. 'Je' is immers altijd onbeklemtoond. Je bent dan gedwongen toch weer uit te wijken naar 'jullie'.

Als er een 'jullie' direct volgt op een andere 'jullie' — vaak gaat het dan om een bezittelijk voornaamwoord — zal de overgrote meerderheid van de sprekers die inderdaad willen vervangen door 'je'. De meesten zeggen liever "ik hoop dat jullie je dromen zullen verwezenlijken" dan "ik hoop dat jullie jullie dromen zullen verwezenlijken". Ik zou die vervanging niet ouderwets, maar eerder normaal taalgebruik willen noemen.

9. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Hetzelfde geldt voor het wederkerend voornaamwoord van jullie: jullie vergissen je...

Share This Page