Komt een vrouw bij de dokter.

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Sep 25, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo iedereen,

ik heb een vraag over de woordvolgorde in zinnen zoals "Komt een vrouw bij de dokter."
    Is dat een spreektaal-constructie waar gewoon een er ontbreekt of schuilt er meer achter? Zou je zeggen dat het een grammaticaal correcte zin is of af te keuren?
    Vaak kom ik een hele reeks van zulke zinnen tegen als iemand iets verteld dat hij eerder heeft meegemaakt, bijvoorbeeld in deze toevallige tweet die ik heb gevonden: "Zit ik gisteren in een café, wil er ineens iemand met me vechten."
    Qua zinsbouw doet het me denken aan deze die ik in de ANS heb gevonden: "Eet je je boterham niet op |krijg| je geen appel.", dus veranderde woordvolgorde door de woorden als en dan weg te laten, maar dat lijkt me niet het geval te zijn in mijn eerdere voorbeelden. Heb ik de verkeerde pagina van de ANS geraadpleegd?

Alvast bedankt voor jullie commentaren!

2. Syzygy Senior Member

German
    Een verdere dergelijke zin met het werkwoord in de eerste plaats die me even te binnen schoot is "Moet je dit zien." Behoort die ook tot de bovenstaande groep?

3. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Dit is geen wetenschappelijke uitleg:D

(1): Volgens mij hoort er een "er" tussen te staan en moet er ook nog iets volgen: zoals de zin nu geformuleerd is, is hij niet af: "Komt er een vrouw bij de dokter en zegt blablablabla."

Dit is een constructie die nogal eens voorkomt bij het vertellen van moppen en drukt een soort van verwondering uit.

(2) Deze constructie drukt verbazing uit; iets in de trant van: nu moet je eens horen wat me gisteren overkomen is: ...

(3) Dit is een conditionele zin: Indien je je boterham niet opeet, dan krijg je geen appel.

(4) Is eigenlijk equivalent met "Zie me dat nou toch".

Alle vier de constructies gebruiken inversies om aan hetgeen wordt gezegd een emotioneel element toe te voegen (verwondering, verbazing, onverwacht, ongeloof, enz.)

Share This Page