1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

kuulokkeet

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Extra Virgin Olive Oil, Jan 31, 2013.

1. Extra Virgin Olive Oil Senior Member

Pariisi
    kiina
    Kirjastossa lainasit kuulokkeet jotta kuulla musiikkia. Soitimella en voisi löytyä mihin "plug" minä voin laittaa seinään.

Miten kysyä kirjastohoitajalle?

"Anteeksi, en minä löytyä mihin kuulokkeet laitta seinään!" (?)

Ja mitä sana voin käytää muuten kun minä lopetan kuullamaan musiikkia ja

"Minä irrotan kuulokke soitilta ja palautan se kirjastohoitajalle" (?)

2. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    "Anteeksi! En näe, mihin kuulokkeet laitetaan/liitetään."

"Irrotan kuulokkeet soittimesta ja palautan ne kirjastonhoitajalle."

Verbi laittaa (to put) on merkitykseltään epätarkempi. Verbi liittää (to annex) viittaa nimenomaan siihen, että kuulokkeet yhdistetään johonkin laitteeseen.

3. Gavril Senior Member

English, USA
    Pieni huomautus: suosittelisin liittää-sanan käännökseksi "connect", "attach" tms. pikemmin kuin "annex".

Vaikka "annex" kyllä kuuluu liittää-sanan mahdollisiin käännöksiin, se kuulostaa jokseenkin hienostuneelta tässä merkityksessä: sanalla annex on useimmiten (kokemuksessani) sotilaallinen merkitys "ottaa [alue] haltuunsa", "annektoida".

4. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Olet oikeassa, "annex" oli aika huono käännös. :)

Valitsin sen, koska liittää on mielestäni harvinaisempi sana kuin connect tai attach, joiden tavallisimmat käännökset ovat "yhdistää" (connect) ja "kiinnittää" (attach). Jostain syystä käyttöohjeiden suomennoksissa käytetään kuitenkin usein sanaa liittää.

Kirjastonhoitajaa voi siis pyytää näyttämään, mihin kuulokkeet laitetaan/liitetään/yhdistetään/kiinnitetään/kytketään.

Itse käyttäisin varmaan sanaa laitetaan ja toivoisin, ettei kirjastonhoitaja vastaisi "Päähän". Tai ehkä kysyisin, mihin kuulokkeiden johto laitetaan.

Last edited: Jan 31, 2013
  5. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Ja jollei kirjastonhoitaja osaisi vastata, olisi parasta esittää valitus kirjaston johdolle.

Share This Page