1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Kwalitatief

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by petoe, Jul 8, 2013.

1. petoe

petoe Senior Member

Dutch - Flemish
    Hallo

Is het woord 'kwalitatief' volgens jullie correct in de betekenis 'kwaliteitsvol', 'van goede kwaliteit'?
    Bijvoorbeeld: een kwalitatieve service.

2. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Het wordt wel vaak zo gebruikt als in jouw voorbeeld, maar het wringt wel wat he? Ik zou het zelf niet zo gauw gebruiken. Misschien nog wel in een formulering als 'Kwalitatief voldoet het wel', maar dan nog zou ik de voorkeur geven aan 'De kwaliteit is wel voldoende'.

3. Syzygy Senior Member

German
    Dit vind ik ook een interessante vraag. Ik zou "kwalitatief goede service" hebben verwacht. Wordt kwaliteitsservice ook soms in deze zin gebruikt?

4. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Kwaliteitsservice lijkt me prima.
    Kwalitatief lijkt eigenlijk een bijwoord. Dat zou verklaren waarom 'kwalitatief goede service' prima kan.

5. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    'Kwalitatief' kan ook een adjectief zijn, maar omdat het 'met betrekking tot de kwaliteit' betekent en niet 'met betrekking tot de goede kwaliteit', is aan 'kwalitatieve service' geen zinvolle betekenis toe te kennen. 'Kwalitatief goede service' zou al veel beter zijn. Waarschijnlijk kun je ook volstaan met 'goede service', maar dat zal ongetwijfeld te gewoontjes klinken.

6. alfiret New Member

english
    Dit vind ik ook een interessante vraag. Ik zou "kwalitatief goede service" hebben verwacht

Share This Page