1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

la diferència entre 'a' i 'en'

Discussion in 'Català (Catalan)' started by MacFadden, Apr 22, 2012.

1. MacFadden Junior Member

Chile
    English - United States
    Segons el diccionari Didac, es diu 'viure a Catalunya' i 'ser al menjador' però 'viure en un pis petit' i 'trobar-se en una situació'. No veig la diferència entre els casos. Com se sap quan s'ha de dir 'a' i quan s'ha de dir 'en'? Vaig trobar una pregunta sobre aquest dubte, però la resposta va ser que s'ha de dir 'en' quan es parla de llocs figurats, però un pis no es un lloc figurat. Gràcies.

Last edited: Apr 22, 2012
  2. Happycris

Happycris Senior Member

Vancouver, BC. Canada
    Catalan & Spanish (Spain)
    Hola MacFadden
    El complement circumstancial de lloc indica direcció i situació. Si es tracta de noms propis de lloc, només s'hi pot usar a.(ex. Visc a Catalunya) En els altres casos, també s'hi pot usar en (ex. Visc en/a un poble)
    Potser trobes aquest blog interessant: http://www.salvador-oliva.com/2008/08/preposicions-en-catal-usos-d-i-en.html
    Espero que sigui d'utilitat!
    una abraçada

3. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Catalan (Valencian), Spanish (Spain)
    Utilitza en davant de demostratius (aquest), numerals (un, dos) o l'article indefinit (un, uns...). Potser aquest esquema t'ajuda:

a + lloc
    a + article el/la/els/les + lloc

en + un + lloc
    en + aquest/aquell + lloc

Tanmateix, no és ben bé sempre així. Crec que t'ajudarà molt fer una ullada a aquesta fitxa.

4. Ssola Senior Member

Català - Barcelona
    'trobar-se en una situació' va amb 'en' perquè és un lloc figurat. 'viure a Catalunya' va amb 'a', tot i que no sé el motiu. La resta són casos d'ambigüitat a/en en què la solució varia segons el dialecte. El Valencià em sembla que utilitza 'en'. El català central (o almenys jo ho faig així) utilitza 'a' davant d'article definit i 'en' davant d'article indefinit. Per això tens 'al menjador' però 'en un pis petit'.

5. merquiades

merquiades Senior Member

France
    USA Northeast
  6. MacFadden Junior Member

Chile
    English - United States
    Moltes gràcies a tothom!

Share This Page