1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

maak het nou

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Jun 2, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo iedereen,

ik heb onlangs de uitroep "Maak het nou!" gehoord en heb hem niet in het woordenboek gevonden. Van de context leek het me toen dat de persoon ermee iets zoals "Dat geloof je toch zelf niet!" wilde zeggen. Of is het letterlijker bedoeld en is er daadwerkelijk iets dat de aangesprokene persoon moet maken?

Bedankt!

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat je het letterlijk moet nemen; dat hangt af van de context. Maar, als het niet letterlijk moet worden genomen, dan betekent het zoiets als "asjemenou!" of, zoals je zelf al aangeeft, "Dat geloof je toch zelf niet!" of iets van gelijkaardige strekking.

3. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Andere varianten:
    – Je kunt me nog meer vertellen!
    – Maak dat de kat wijs!
    – Geloof je het zelf?!
    – Kom nou!
    – Ja, hoor! [met de juiste intonatie erbij]

Ik ben geneigd te denken dat 'maak het nou' een inkorting is van 'maak het nou niet te dol/te gek/te overdreven', maar het is best mogelijk dat ik er compleet naast zit.

4. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Deze zijn ook wel leuk om te vermelden:
    – Je tante!
    – Je tante op een houtvlot! [Deze behoorlijk absurde uitdrukking hoor ik overigens nauwelijks meer.]
    – Je grootje!
    – Je zuster!
    – Ja, m'n neus!

En ongetwijfeld zijn er nog veel meer uitdrukkingen om ongeloof uit te drukken.

Last edited: Jun 3, 2013
  5. Syzygy Senior Member

German
    Bedankt voor de antwoorden en voorbeelden van gelijkaardige uitdrukkingen van ongeloof, allemaal.
    Mij schieten nu nog de volgende te binnen die ik ergens hoorde, ook al weet ik niet of ze helemáál synoniem zijn:
    - Schei toch uit!
    - Ammehoela!
    - Ik dacht het niet!

6. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Of deze:
    — Mocht je willen!

Ook wel bijzonder: m'n neus! = my foot! = mon oeil!

7. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Wordt in België veel gebruikt (komt natuurlijk door de invloed van het Frans).

Share This Page