1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

maannos

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, Mar 17, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Päivää,

Sana maannos tarkoittaa ymmärtääkseni koko kallioperän yläpuolella olevaa maakerrosta. (Oikein?)

Voiko maannos viitata täsmällisempiin alueisiin, kerroksiin tai osiin maata? Käyvätkö esim. seuraavat?

Kumarruin ja otin kourallisen maannosta käteeni.

Järven vierestä löytyy viljelyyn sopivaa maannosta.

Multa ja hiesu ovat eri maannoksia.

Kiitos ja hyvää maaliskuun puoliväliä

Last edited: Mar 17, 2013
  2. DrWatson

DrWatson Senior Member

Finland (North)
    Finnish
    Maannos tarkoittaa Kielitoimiston sanakirjan mukaan geologiassa "maaperän pintakerroksia, joissa ilmasto, kasvillisuus ym. aiheuttavat t. ovat aiheuttaneet muutoksia". En ole itse tätä sanaa ikinä ennen kuullutkaan, enkä usko, että se kuuluu tavalliseen puhekieleen muilla kuin geologeilla. Mitä mieltä muut natiivit ovat?

Lauseissasi ei ole sanaa maannos lukuunottamatta mitään ongelmia.

3. altazure Junior Member

Minäkin olen kuullut sanaa maannos käytettävän lähinnä geologisissa yhteyksissä, ja vaikka suunnilleen ymmärränkin mitä se tarkoittaa, en ole ikinä käyttänyt sitä itse puheessa tai kirjoituksessa, enkä tiedä sen tarkkaa määritelmää.

Ymmärrykseni perusteella ensimmäinen esimerkkisi "Kumarruin ja otin kourallisen maannosta käteeni" kuulostaa väärältä, sillä luulen, että maannos viittaa enemmän maaperän rakenteeseen kuin konkreettiseen maa-ainekseen.
    "Järven vierestä löytyy viljelyyn sopivaa maannosta" kuulostaa siltä, että niin voisi periaatteessa sanoa. En tosin varmasti tiedä, voiko maannoksella viitata tällaiseen asiaan, sillä en tiedä kuinka paljon maannos vaikuttaa viljeltävyyteen.
    "Multa ja hiesu ovat eri maannoksia". Uskoisin tämän olevan faktapohjaltaan väärin, sillä multa ja hiesu lienevät ennemmin maannoksen osia, erilaisia maa-aineksia, kuin maannoksia itsessään.

4. Grumpy Old Man Senior Member

En minäkään.

5. sakvaka

sakvaka Moderoitsija

Sana on minulle tuttu, koska se liittyy läheisesti opiskelemaani alaan.

Maannoksia ovat esimerkiksi podsolimaannos, ruskomaamaannos, terra rossa, tšernosemi l. mustamulta ja aavikkomaannos. Kuten edellä jo kerrottiin, maannos tarkoittaa siis maaperän pintarakennetta, jonka ilmasto, kasvillisuus, eläimet yms. muokkaavat rakenteeltaan tietynlaiseksi.

Oikeita olisivat esim. nämä lauseet:

Ukrainan arojen maannos on erittäin sopivaa viljelyyn.
    Podsolimaannos on niukkaravinteista, ja sitä syntyy havupuiden happamoittamille alueille.

Multa, hiesu, siltti, savi, sora ja hiekka ovat maalajeja, ei maannoksia. Maaperä on kallioperän päällä sijaitseva, irtaimista maalajeista koostuva kerros.

6. Gavril Senior Member

English, USA
    Miksi kutsutaan sitä maaperän osaa, johon ei vaikuta maanpinnan yläpuolinen ympäristö?

Onko oikein sanoa, että maannokset luokitellaan alueittain, pikemmin kuin kerroksittain, jne.? Toisin sanoen, voiko yksi maan alue sisältää useat maannokset, vai vain yhden?

Kiitos vielä kerran

Last edited: Mar 19, 2013
  7. sakvaka

sakvaka Moderoitsija

Onko olemassa maaperän osaa, johon ei vaikuttaisi sen yläpuolinen ympäristö? Sadevesi imeytyy usein peruskallioon asti täyttäen sen kolot ja halkeamat ja muodostaen pohjavettä. Monissa maannoksissa itse peruskalliokin on rapautunut happaman sadeveden vaikutuksesta.

Pohjamaa voi olla hakemasi käsite. Tosin pohjamaakin on usein osa maannosta.

Vierekkäisillä alueilla voi toki olla eri maannokset, mutta samalla alueella ei voi olla kahta maannosta yhtä aikaa, ellei ympäristöolosuhteissa (kasvillisuus, maalajit yms.) tapahdu siellä radikaalia muutosta pienessä mittakaavassa.

Maannokset erotellaan siis tavallaan alueen mukaan, koska ympäristö vaikuttaa aina siihen, millaiseksi maannos muodostuu. Itse sanoisin mieluummin, että maannokset luokitellaan maaperän pintarakenteen mukaan. Maannostutkimus on nimenomaan maaperän tutkimusta, vaikka siihen toki kuuluu myös syiden arviointi (mistä johtuu, että tällä alueella on juuri tällainen maannos?).

8. Gavril Senior Member

English, USA
    Nyt olen perehtynyt maannos-käsitteeseen tietämättä edes, mikä vastaava englannin sana on. :)

Share This Page