Mallorquina / sobrassada

Discussion in 'Català (Catalan)' started by _Husby_, Mar 23, 2014.

1. _Husby_

_Husby_ Senior Member

Spanish - Spain / Catalan - Cat. & Val.
    Bona vesprada!

Quan era xiquet, a la sobrassada li dèiem sempre mallorquina, però tinc la impressió que avui dia se sent més la paraula sobrassada. Al DCVB he trobat que mallorquina és paraula típica valenciana, per això volia preguntar als valencians del fòrum si empren ambdues variants indistintament o una més que no l'altra.

_Husby_

2. Elxenc Senior Member

Hola i bon vespre:

Efectivament, tens raó: "Mallorquina" era i encara continua essent, en "despistar-me", la paraula que utilitze per a referir-me a la sobrassada; i encara en tinc un altre mot per a una altra varietat de sobrassada. En principi la mallorquina té una consistència , diguem-ne, espesa. D'acord? Però quan aquesta pasta era menys consistent, avui diríem que n'és més fàcil d'untar al pa, llavors li dèiem "marina" (perquè generalment procedia de la zona de Dénia, i del interior de les comarques veïnes (les actuals Marina Alta i Baixa. Per aquell temps era el Marquesat de Dénia. Aquestes comarques foren repoblades al s. XVI o XVII per gents de l'interior de Mallorca; de fet encara en conserven paraules mallorquines i especialment l'article salat). La sobrassada marina solia vindre presentada en budells allargats i lligats com es feia/es fa amb les llonganisses i botifarres, que formen una especie de ferradura. Estic intentant trobar si jo ans feia alguna diferència entre la mallorquina i la sobrassada i trobe que la sobrassada era la varietat espesa, espesa i embotida en budells grossos i curts, com la que en venen a alguna fira artesanal i diuen que en procedeix de les Balear, concretament del interior de Mallorca; però no estic molt segur.

Marina seria la tercera fotografia de l'enllaç que vos pose i sobrassada la que fa dotze (la dotzena) https://www.google.es/search?q=mari...-CMeJ0AXlqYC4DA&ved=0CEEQsAQ&biw=1280&bih=609

Per a la mallorquina he trobat aquesta altra foto, la tercera de l'enllaç. Ara bé crec que aquesta "diferenciació", entre mallorquina i sobrassada, seria a posteriori de quan començaren a aplegar al meu poble les sobrassades directes des de Mallorca. https://www.google.es/search?q=mari...-CMeJ0AXlqYC4DA&ved=0CEEQsAQ&biw=1280&bih=609

Salutacions i bon profit

P.D. Ara m'han vingut ganes de fer-me un mos de mallorquina/marina/sobrassada

3. _Husby_

_Husby_ Senior Member

Spanish - Spain / Catalan - Cat. & Val.
    Molt interessant això que contes. Sabia de la repoblació mallorquina i l'ús de l'article salat, però no sabia de l'existència del nom marina per a la mallorquina (o variant de la mallorquina, tu que hi veus diferència). Tanmateix a les comarques del nord no ha arribat mai (que jo sàpia) aquesta variant, i ara se m'acut que potser el canvi que nosaltres hem fet del nom és a causa de la proliferació d'un supermercat conegut on, si no m'equivoque, la mallorquina la venen tan sols sota el nom sobrassada. De tota manera si hi ha una sobrassada de producció valenciana, entenc llavors que l'altra siga mallorquina per a fer-ne la distinció :thumbsup:

Share This Page