1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Mantra's, mythes en denkramen

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by ThomasK, Jul 22, 2013.

1. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Hoe zouden jullie die vaste denkbeelden benoemen die politici ervan weerhouden een bepaald beleid te herzien?

Idee-fixen vind ik te persoonlijk, maar ik dacht eraan toen ik in een tekst las over een mantra, een mythe, en daarna aan Maarten Toonders term denkraam. Het is eigenlijk ook zoiets als een discours, trend, enz. Meer ideeën?

Last edited: Jul 22, 2013
  2. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Ik geloof dat kader gangbaar is.

3. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Je bepaling dat die denkbeelden politici ervan weerhouden iets te herzien suggereert dat ze dat eigenlijk wel zouden moeten doen. Bedoel je dat ook? In dat geval gaat het meer de kant op van een 'blinde vlek'.

4. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Het gaat toch eerder over idee-fixen, vooronderstellingen, enz.

5. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    "Heilige huisjes"?

6. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Vind ik zeker een goeie tip. Strikt genomen dacht ik aan de houding zelf, de manier om over die 'heilige huisjes' te spreken: vooringenomenheid, slogans, kreten, leuzes, .... Dus eerder de dingen die ze altijd weer herhalen op een drammerige manier.

7. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    Dogma´s, zou ik zeggen.

8. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Prima idee. En dan dacht ik verder aan axioma's, deviezen ('ons devies is ...'), misschien bottom-lines (niet zo zeker),

9. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Dogma, al genoemd door AllegroModerato, lijkt mij de meest passende term. Meerdere dogma's samen passen mooi in een doctrine. Wie niet behept is met dogma's, kan nog steeds last hebben van een tunnelvisie of kokervisie.

10. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Ik wil het best breed bekijken, en ruimte laten voor al wat in de richting gaat van een [beschrijving/ benoeming van] een te gesloten wereldbeeld, al vind ik de toevoeging 'doctrine' zeker interessant.

Ik vind het interessant dat de woorden allemaal in de richting van vast/onveranderlijk, herhaald, gaan, en meteen te verstard. In die zin vind ik wat metaforen best interessant. 'Dogma' is vermoedelijk zelf lichtjes metaforisch, in de zin dat de religieuze betekenis tot een politieke is uitgebreid.

11. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Dat is een logische richting, aangezien de vraag was:

"Hoe zouden jullie die vaste denkbeelden benoemen die politici ervan weerhouden een bepaald beleid te herzien?"

Je ruikt als het ware de verstardheid.

12. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Je hebt gelijk, hoor, maar ik was mij toen niet bewust van die aspecten onveranderlijkheid en herhaling als zodanig, al staken die inderdaad impliciet in mijn vraag.

13. sound shift Senior Member

Derby (central England)
    English - England
    Geloofsartikel ?

14. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Ja, hoor, voor mij prima. Het is misschien iets smaller dan waaraan ik dacht, maar inderdaad, weer zo'n semi-theologische term, naast de meditatieve (mantra), de vaste verhalen (mythen), de muizkale termen (refrein), het korte, simplistische (slogans, kreten), ... Het gaat mij dus zeker niet louter om een descriptieve term...

Share This Page