1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

muija

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, Feb 9, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Moi kaikille,

Luulen, etten ole vielä perillä "muija"-sanan käytöstä. En nimittäin tiedä, milloin sitä sopii käyttää ja milloin se on loukkaava.

"muija" sopii ehkä seuraavanlaiseen yhteyteen:

- Muija
    osaa siivota, mutta mitä ruoanlaittoon tulee hänellä on kyllä jotakin opittavaa.

Mutta, sopisiko se seuraviin yhteyksiin, vai kuulostaisiko halventavalta?

- Anteeksi, minun täytyy lähteä. Muijaa hermostuttaa, jos en tule pian kotiin.

- Näetkö yhtiön uuden tiedottajan siellä televisiossa? Luulen olevani nähnyt muijan ennen, mutten onnistu nyt muista juuri missä.

- Kuulitko, että Minttu palkattiin Jollaan suunnittelijaksi? Meidän pitäisi ostaa muijalle onnittelulahja!

[Jos kaksi jälkimmäistä virkettä käy, riippuuko niiden sopivuus jonkun verran siitä, puhuuko nainen vai mies?]

Kiitos ja hyvää viikonloppua,
    Gavril

Last edited: Feb 9, 2013
  2. altazure Junior Member

"Muija"-sanan käyttö vaihtelee huomattavasti henkilöstä toiseen, sillä se on pohjimmiltaan töykeä ilmaus. Itse en esimerkiksi käytä sitä ollenkaan.

Näkemykseni on, että vaikka "muija" voi tarkoittaa ketä tahansa naista, sillä viitataan usein omaan vaimoon. Luulen, että sitä käytetään yleensä tilanteessa, jossa koetaan hyväksyttäväksi puhua kyseisestä naisesta töykeästisti, esimerkiksi miesporukalla baarissa. Tietenkin tämä riippuu puhujista: haluavatko he ylipäänsä puhua naisista töykeään sävyyn.

Tämä on oma mielipiteeni, muut suomalaiset voivat mielellään täydentää.

3. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    - Mä uskon et mä oon nähny ton muijan ennenki, mut mä en just nyt muista missä.

Ah, kultainen nuoruus ja ghettospeak! :cool: Pystyn helposti kuvittelemaan, että 14-vuotias tyttö tai poika olisi sanonut tuon. (Miespuolinen henkilö olisi vastaavasti ollut jätkä.)

Valitettavasti en enää tunne ketään, joka puhuisi noin.

4. Grumpy Old Man Senior Member

Olen täysin samaa mieltä.

5. etrade Junior Member

Helsinki
    Finnish
    Suosittelisin unohtamaan koko sanan, ettei opi turhia ilmaisuja jotka voi kertoa sivistyneestikin.

6. Gavril Senior Member

English, USA
    Kiitos vastauksista.

Tulevaisuudessa käytän varovasti jos ylipäätään tätä "muija"-sanaa. :)

7. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Gavril, meidän porukassa voit käyttää vapaasti "muija"-sanaa, koska ymmärrämme, että siihen ei sisälly mitään halventavaa. Se on slangisana, joka tarkoittaa vaimo, nainen, tyttö jne.

Sanaa ämmä on käytettävä hiukan varovammin, mutta vain hiukan.

Share This Page