1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

nombre vs. apellido

Discussion in 'Spanish-English Vocabulary / Vocabulario Español-Inglés' started by Morada333, Sep 11, 2008.

1. Morada333 New Member

N/A
    English-USA
    Una preguntita...

En una oración digo que "vamos a divulgar el nombre de la persona y su diagnostico". Lo que necesito saber es si está claro que no vamos a divulgar su apellido, o es algo que necesito especificar. La manera en que entiendo el uso de nombre/apellido es que nombre es el "first name" y apellido es "last name". Si no es el caso, ¿como puedo decirlo más especifico?

Muchísimas gracias a todos. :)

2. greenie Senior Member

Seattle
    English, USA
    One way of being more specific on the first name is to say "nombre de pila", but I'm not 100% sure on this. Wait for confirmation from a native.

3. Dianette

Dianette Senior Member

Brasil
    Ecuador - native language Spanish
    Para ser más específico yo diría:

"No vamos a divulgar el apellido de la persona, sino solamente su nombre y su diagnóstico".

Si dices solo nombre, no se sobreentiende que no pondrás el apellido porque en los países de habla hispana, cuando te preguntan tu nombre, tú lo dices completo, con nombre y apellido.

...

4. coquis14

coquis14 Senior Member

Entre Macrilandia/Chamamélandia
    Español ,Argentina
    Estoy de acuerdo , cuando se usa una palabra como divulgar se espera que se diga la identidad completa de la persona.
    Saludos

5. JB

JB Senior Member

Santa Monica, CA, EEUU
    English (AE)
    Technically, you are correct, "nombre" is just the first name. When I translate at a deposition, and the lawyer asks the person to state his full name, I ask for the "nombre y apellido", or I might just get a first name.

However, there is always the possibility of ambiguity, considering you may be dealing with different countries of origin, levels of education, etc., which is why I agree what everyone said before. By specifying, as already suggested, you remove any possible doubt.

6. Morada333 New Member

N/A
    English-USA
    ¡Muchísimas gracias a todos!

Share This Page