1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Norsk: Kjønn av fag, øl...

Discussion in 'Nordic Languages' started by perevoditel, Feb 3, 2013.

1. perevoditel Junior Member

Heisann! Her skriv eg att.

Eg merka at mange Nordmenn seier om eit fag, men, til dømes, naturfagen. Det same gjelder øl og hus, og ei ven ynskte meg God ny år (det var skriftleg, men han òg seier det slik). Er det ein regel på dette, eller er det berre ukonsekvens?

Helsing
    Mikael

2. NorwegianNYC Senior Member

New York, NY, USA
    Norwegian
    Nja, hus er absolutt intetkjønn (hvor har du hørt 'husen'?). Det heter et øl - ølet når du snakker om 'øl' som et produkt ("ølets historie"). Det heter derimot en øl - ølen når du snakker om en enhet med øl - som flaske (hvor det også kan være ei øl - øla) eller halvliter med øl. Jeg er enig at det er fovirrende, men det er et typisk norsk fenomen å sløyfe det innforståtte substantivet (som flaske eller halvliter)(eller enhet).

Det sammer gjelder naturfag. Det heter et fag - faget hvis vi snakker om fag generelt, men det ordet som er sløyfet her er en time eller en naturfagstime, og derfor blir faget "naturfag" referert til som naturfagen.

3. perevoditel Junior Member

Trøndelag. presis, Fosen halvøya ;)
    Takk for svaret, eg trur at eg skjønner. Men kva med året, da? Eg trudde alltid at år er inkjekjønn, og det var første gong eg hørte det.

4. basslop

basslop Senior Member

Norway
    Norwegian
    "Godt ny år" er rett og slett feil. Det skal alltid være "godt nytt år".

Når det gjelder naturfag vil jeg si at "naturfagen" bare (bør) brukes muntlig eller veldig uformelt. I skriftlig ville jeg jeg brukt "naturfagtimen". Jeg kan huske fra skoletida at vi også brukte "Naturfagen" som stedsbetegnelse: "Jeg skal på naturfagen" - underforstått naturfagrommet, igjen muntlig benevnelse.

5. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    Inte helt norskt - se här: Swedish: öl (gender) :)

Share This Page