Norwegian: Det hadde vært en god jobb!

Discussion in 'Nordic Languages' started by jm88, Jan 30, 2013.

1. jm88 Senior Member

Oslo, Norge
    Chinese
    Etter en beskrev en jobbstilling han ønsket å søke om til en venn av hans, sa vennen at "Det hadde vært en god jobb!" Jeg lurer på hvorfor han svarte i pluskvamperfektum?

2. myšlenka Senior Member

Norwegian
    Pluskvamperfektum kan brukes til å uttrykke hypotetiske situasjoner på samme måte som preteritum futurum (kondisjonalis i gammel terminologi).

3. NorwegianNYC Senior Member

New York, NY, USA
    Norwegian
    Myslenka - er det fordi dette rett og slett ikke er pluskvamperfektum (eller, preteritum perfektum, som det heter nå), kondisjonalis. Hvis en bruker de modale hjelpeverbene i preteritum, vil dette utvilsomt være kondisjonalis (jada, "preteritum futurum"), men hva er reglene for bruk av 'hadde' i denne sammenhengen? Jeg ser jo ut fra sammenhengen at det er kondisjonalis, men hvor går grensene mellom pl.perfekt. og kond.? Er det utelukkende basert på kontekst?

4. myšlenka Senior Member

Norwegian
    For å være helt ærlig har jeg ikke ofret dette en eneste tanke før nå. Rent semantisk er det jo ikke pluskvamperfektum, men konstruksjonen av verbfrasen i dette tilfellet er identisk med pluskvamperfektum. Jeg er litt usikker på om det er noen regler i det hele tatt for bruken av "hadde" som markør for hypotetisk kondisjonalis. Jeg kommer i alle fall ikke på noen situasjoner der "hadde" ikke kan brukes i den nevnte betydningen. Grensen mellom pluskvamperfektum og kondisjonalis ser ut til å være basert på kontekst, men jeg skal ikke se bort fra at det kanskje er andre faktorer med i bildet.

Share This Page