Norwegian: Don't worry, I won't let you down.

Discussion in 'Nordic Languages' started by jm88, Jan 24, 2013.

1. jm88 Senior Member

Oslo, Norge
    Chinese
    Hei!

Jeg lurer på hvordan si "Don't worry, I won't let you down." på norsk?

Takk skal du ha!

2. henbjo Junior Member

Valencia, Spain
    Norwegian
    Hei, jm88!

Først et par rettelser:
    Spørsmålstegn skal kun settes etter spørrende helsetninger. ;)

Så over til setningen du ønsker oversatt. Jeg vet ikke om du har prøvd å oversette den selv, men vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre det i fremtiden – gjerne med forslaget lagt ved forespørselen.

Mitt forslag er følgende: Ikke bekymre deg – jeg kommer ikke til å skuffe deg.

Legg merke til bruken av tankestrek istedenfor komma. Komma skal ikke settes mellom helsetninger ved mindre de er sideordnede, altså forbundet med en konjunksjon, men på dette området er det mange andre som er mer kyndige enn meg.

3. myšlenka Senior Member

Norwegian
    Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg tror jeg like gjerne kunne oversatt "let down" med svikte. Det kommer selvsagt helt an på hvilken sammenheng setningen ytres i. :)

4. henbjo Junior Member

Valencia, Spain
    Norwegian
    Ja, det er helt sant. Den mest korrekte oversettelsen er nok svikte.

5. NorwegianNYC Senior Member

New York, NY, USA
    Norwegian
    Nja - "let you down" kan enten være skuffe deg eller svikte deg - alt etter sammenhengen det brukes i. På engelsk betyr det begge deler.

6. henbjo Junior Member

Valencia, Spain
    Norwegian
    Ja, igjen helt sant. :) På norsk bruker vi vel disse til dels overlappende også, og derfor kan det være litt vrient å finne én korrekt oversettelse. Er det mulig å foreslå at å svikte på norsk gjelder i hakket mer alvorlige tilfeller? Det er ihvertfall min intuitive følelse.

7. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    Finns det något liknande svenska "inte lämna dig i sticket", kanske? (dvs. inte lämna dig i en svår situation)

8. NorwegianNYC Senior Member

New York, NY, USA
    Norwegian
    Enig

Share This Page