Norwegian: en glid

Discussion in 'Nordic Languages' started by Oddrun, Apr 17, 2013.

1. Oddrun Junior Member

México, D.F.
    Polish
    Hei alle sammen! Håper at noen av dere kan hjelpe meg med ordet "glid". I ordboka står det bare "det å (kunne) gli" og "sette, få, komme på g- i bevegelse, i gang, særlig med å snakke / få tunga på g- / være på g- i et spørsmål i ferd med å skifte standpunkt", mens konteksten jeg jobber med er knyttet til bygg og anlegg:

"GA Entreprenør er nå godt i gang med en Glid som utføres i forbindelse med utbyggingen av Ullevål Stadion. Interform kjører gliden og GA Entreprenør ufører Armering & deler av betongarbeidene. Gliden startet på Mandag klokken 19 og går døgnet rundt i ca 8 dager om alt går etter planen. Hovedentreprenør er Veidekke ASA."

Jeg vet ikke om det er viktig at de skrev de to ganger mod en stor bokstav. Jeg tenkte også at det kunne være et lånord hentet fra engelsk, men det hjalp meg ikke noe særlig. Har noen av dere idé hva det dreier seg om?

2. raumar Senior Member

Oslo, Norway
    Norwegian
    Ja, "glid" er et ord fra anleggsbransjen - jeg har sett det brukt om støping av oljeplattformer i betong.

Dette er slett ikke mitt fagfelt, så dette er bare en gjetning fra min side. Men jeg kan tenke meg at "glid" er en forkortelse for "glideforskaling" - se dette oppslaget i Store Norske Leksikon:

http://snl.no/glideforskaling

3. Oddrun Junior Member

México, D.F.
    Polish
    Tusen takk, raumar! Jeg googlet litt etter at jeg hadde skrevet her og jeg også fant ut om "glideforskaling". Da tror jeg at det må være dette man snakker om i teksten :)

Share This Page