1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Norwegian: kun eller bare

Discussion in 'Nordic Languages' started by estreshita, Mar 5, 2006.

1. estreshita Junior Member

norway
    argentina
    hi! hvordan har dere det?? jeg bare bra..
    jeg har en probleme med disse to ordene: kun og bare..fordi betyren av den er sammen..
    men jeg ser på reklamerene og dem alltid forteller : fra kun XX kroner.
    jeg kan ikke si fra bare xx kroner?? eller..jeg er kun bra? ( ikke så verst, bare bra)
    tusen takk for hjelper meg.
    hvis noen snakke på spansk eller engelsk..
    vær så god.. =)
    ha det bra..

2. Elieri Junior Member

Sweden
    Hej!
    Jag ska försöka svara, men jag är inte säker, om någon norrman finns här som kan hjälpa dig är jag säker på att de kan svara bättre.. Iallafall tror jag att "kun" och "bare" är som engelskans "only" och "just", de är synonymer men det finns vissa tillfällen då det ena ordet passar bättre än det andra. Man måste lära sig helt enkelt.

3. estreshita Junior Member

norway
    argentina
    tusen takk! venine!!
    =)
    jeg viet nå.. takk for allt!

4. Fragline New Member

North of Norway
    Norwegian - Norway
    Hei hei.

Norsk er rart, det skal jeg innrømme.

Det går ann å si både "fra kun kroner xx" og "fra bare kroner xx"

Der man bruker kun, kan man som regel bruke bare også. Men i de fleste sammenhenger blir det rart å bruke kun der det står bare.

Jeg vet vel ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men bare er blitt mer en måte å snakke på, enn den direkte betydningen av ordet.
    Som "Jeg har det bare bra." og "Jeg går bare til butikken en tur".
    Det som er rart også er når man skal repetere en samtale man har hatt. Da er man gått fra å si: "Så sa jeg, så sa hun" osv til "Også jeg bare, også hun bare... " Merkelig fenomen spør du meg. Sikkert litt vanskelig om man prøver å lære seg norsk.
    Vi normenn tenker ikke over det. It's just a way of speach...

Share This Page