Norwegian: Lillebil

Discussion in 'Nordic Languages' started by Ben Jamin, Nov 27, 2012.

1. Ben Jamin Senior Member

Norway
    Polish
    Hei,
    Sofie Parelius Monrad Krohn giftet seg med Tancred Ibsen og ble kjent under navnet Lillebil Ibsen.
    Er det noen som vet hva dette rare navnet hun tok betyr?

2. Cerb Senior Member

Norwegian - Bokmål
    Jeg har også problemer med å finne ut hva navnet betyr, men å ta et kallenavn/kjælenavn var mer vanlig blant kvinner i Norge i gamle dager. Min farmor ble kalt "lillemor", men jeg kan ikke huske menn fra den generasjonen som brukte slike navn i voksen alder. Det er et svært uvanlig navn og ifølge statistisk sentralbyrå er det ca 10 personer som heter det i Norge i dag.

Jeg fant én kilde som hevder det er et dansk kallenavn, men jeg finner ingen treff på danske nettsider annet enn på nettopp Lillebil Ibsen. "Lillebil" ("liten bil") har også blitt brukt om drosje/taxi i Danmark så jeg tror ikke det er særlig hold i den forklaringen.

3. AutumnOwl

AutumnOwl Senior Member

Sweden
    Swedish - Sweden, Finnish
    Lillebil är vanligare i Sverige, det finns 179 kvinnor som har det som namn. Enligt http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/soknamn finns det 113 olika namn i Sverige som börjar på Lille- eller Lille%, det vanligaste torde vara Lillemor. En gissning från min sida är att -bil i det här fallet kanske har att göra med att hon var en liten (lille) balettdansös, och att a -> i för att det är lättare att uttala Lillebil än Lillebal.

Share This Page