1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Norwegian: var blitt trukket frem

Discussion in 'Nordic Languages' started by panzorzka.uli, Mar 8, 2013.

1. panzorzka.uli Junior Member

Canberra
    Czech
    Hei. Jeg trenger litt hjelp med denne setningen: På dette kontoret var mange skjebner blitt trukket frem.

Jeg har funnet at "å trekke fram" betyr "å nevne, å komme med", men jeg synes at det ikke passer her. Kan det bety noe som "å bekrefte"?
    Takk.

2. henbjo Junior Member

Valencia, Spain
    Norwegian
    Nei, dette var ikke så lett å skjønne. Kan du legge ved litt mer av teksten?

3. panzorzka.uli Junior Member

Canberra
    Czech
    Det er litt vanskelig, det sies ikke noe mer, bare dette: "Han stirret et øyeblikk på dørterskelen som var slitt og fliset opp av føtter som hadde gått ut og inn. På dette kontoret var mange skjebner blit trukket frem. I taket var det gipsrosetter."

4. NorwegianNYC Senior Member

New York, NY, USA
    Norwegian
    For a moment, he starred at the door sill, worn and chipped by feet coming and going. In this office, many fates had been exposed. And in the ceiling, plaster medallions

5. raumar Senior Member

Oslo, Norway
    Norwegian
    Nå har NorwegianNYC gitt en god oversettelse. Men det kan kanskje også være til hjelp å nevne at panzorzka.ulis problem muligens lå i ordet "skjebner", ikke i "blitt trukket fram". "Skjebne" eller "menneskeskjebne" kan også ha en mer konkret betydning, og brukes om et menneske eller en livshistorie. Da gjelder det gjerne mennesker som har hatt et vanskelig liv. I eksemplet til panzorzka kunne kanskje "skjebner" erstattes med "livshistorier", men det er nok en nyanseforskjell: ordet "skjebner" antyder at dette var triste eller tragiske livshistorier som ble fortalt eller presentert på dette kontoret.

6. panzorzka.uli Junior Member

Canberra
    Czech
    Takk for hjelpen. Vi bruker "skjebne" på samme måte på tsjekkisk, men takk, raumar, for at du nevnte det.

Share This Page