1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

onderwerp / gezegde

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by triptonizer, Aug 2, 2014.

1. triptonizer Senior Member

Ghent - Belgium
    Nederlands - België
    Hallo

Klopt de volgende redenering? Als je vraagt: "wat doet zijn vader?", en het antwoord luidt: "zijn vader is de beste advocaat van de stad", dan is 'zijn vader' subject. Het veronderstelt dat zijn vader reeds bekend is, en dat er nu een stukje info toegevoegd wordt: hij is de beste advocaat.

Als je vraagt: "wie is de beste advocaat?", en iemand zegt: "zijn váder is de beste advocaat van de stad", dan is 'zijn vader' gezegde, omdat hier het nieuwe stukje info luidt: het is zijn váder.

Vanuit die redenering is 'CNN' predikaat in: "Tijdens de Golfoorlog was de enige nieuwsbron CNN." Ik kwam deze zin tegen in het Arabisch (in een context over het laattijdig ontstaan van volwaardige Arabische nieuwszenders), en had het er moeilijk mee om onderwerp en gezegde te onderscheiden.

Bedankt om mee te denken :)

2. YellowOnline

YellowOnline Senior Member

Berlin, Germany
    Dutch - Belgium
    Ja: "zijn vader" is onderwerp. De veronderstelling daarna is me onduidelijk of deze relevant is.

Ik heb echt problemen met deze zin te ontleden, aangezien A = B ↔ B = A. Het is me onduidelijk wat nu onderwerp is en wat lijdend voorwerp. Het lijkt wel alsof men kan kiezen naargelang klemtoon. Ik probeer hier wat meer informatie over terug te vinden.

Onderwerp: "De enige nieuwsbron"
    Gezegde: "was CNN"
    Bijwoordelijke bepaling van tijd: "tijdens de gofloorlog."

------

Zo'n zinsontleding heb ik sinds de middelbare school niet meer moeten doen :)

3. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Volgens mij doet het er gewoon niet toe wat onderwerp is en wat gezegde en kan het in sommige (veel) gevallen niet eens eenduidig bepaald worden. Jouw "A = B ↔ B = A" zegt inderdaad genoeg. Het ene is onderwerp en het andere gezegde en het doet er niet toe of dat nu A,B of B,A is. Voor zover ik weet, heeft het geen enkel taalkundig gevolg.

4. triptonizer Senior Member

Ghent - Belgium
    Nederlands - België
    Grappig toch? Ik werd er even helemaal tureluurs van, vandaar dat ik jullie opinie vroeg. En in het Arabisch blijft dit niet altijd zonder taalkundig gevolg: er zijn namelijk constructies waarbij het predikaat in de accusatief moet staan.

5. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Ik bedoelde natuurlijk voor het Nederlands. Voor zover ik weet is het "gezegde" een begrip dat stamt uit de Latijnse grammatica en is ingevoerd omdat het "gezegde", zoals ook het onderwerp, ook in de nominatief staat en dus geen "lijdend voorwerp" kon genoemd worden (omdat dat in de accusatief moet staan).

6. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    In de zinnen kun je eventueel spreken van dubbelzinnnigheid, vind ik. Als je het "gezegde" 'focaliseert'/ in de focus wil zetten, kan je altijd zeggen: "Ja, geel is hij." In de context kan dat, zonder nauwelijks, vind ik. Maar voor de betekenis lijkt het in de gegeven zin weinig uit te maken, dat klopt.

Ik ben het wel niet eens dat in de advocaat-zin 'zijn vader' gezegde is, en zeker al niet omdat het nieuwe info zou zijn. Het is eerder een zaak van focus, lijkt mij, maar in de gegeven vraag lijkt het mij evident dat je naar het subject vraagt, van wie geldt dat die de beste advocaat is. Maar het maakt allemaal weinig uit voor wat de interpretatie betreft, lijkt mij...

Share This Page