onni, että hän ei saa lumi päässä

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Extra Virgin Olive Oil, Jan 29, 2013.

1. Extra Virgin Olive Oil Senior Member

Pariisi
    kiina
    Miten voisi puhua itselleni, kun minä näen erään ihmisen kadulla, joka onneksi ei saa lumi joka juuri pudoti hänen takana?

"Voi häntä onnellista! Jos hän myöhästyi vain kolme sekuntia, hän olisi saada pudottava lumi!" (??)

2. Gavril Senior Member

English, USA
    Ehdotukseni:

Voi mikä onni! Jos hän olisi hidastunut vaikka kolmella sekunnilla, lumi olisi pudonnut hänen päähänsä!

3. Cold Breeze Junior Member

Kotka, Finland
    Finnish
    Mitä voisin sanoa itselleni, kun (minä) näen jonkun ihmisen kadulla, joka ei onneksi saa päällensä lunta, joka juuri tippui hänen mentyään ohi?

Voisit sanoa:
    Olipa hän onnellinen! Jos hän olisi myöhästynyt vain kolme sekuntia/ tullut vain kolme sekuntia myöhemmin, hän olisi saanut lunta päällensä! :tick:

EDIT:
    Voi mikä onni! Jos hän olisi myöhästynyt (vain) kolmella sekunnilla, lumi olisi pudonnut hänen päällensä! :tick:

Minusta "hidastunut" ei kuulosta hyvältä tässä lauseessa. "Vaikka"-sana olisi ehkä käynyt, itse kuitenkin sanoisin "vain". Sanan "vain" voi jättää myös kokonaan pois.

Last edited: Jan 29, 2013
  4. Gavril Senior Member

English, USA

Pohdiskelin valintaa päälleen ja päähänsä välillä mutta löysin verkosta artikelin, jossa kirjoitetaan jäälohkareen pudonneen naisen "päähän". Miksei (kysyn uteliaisuudesta) kävisi "päähän" tässä yhteydessä?

Last edited: Jan 29, 2013
  5. altazure Junior Member

"Päähänsä" sopisi kyllä, mutta se tarkoittaa, että lumi osuu juuri henkilön päähän. "Päälleen/Päällensä" on monikäyttöisempi, sillä se tarkoittaa lumen osumista mihin tahansa osaan henkilöä, esimerkiksi olkapäille, kylkeen tai jalkoihin.

"Saada X päälleen/päällensä" on yleinen ilmaus, joka tarkoittaa, että henkilöön osuu jotain, ja se on ikävää:

"Kun auto ajoi hänen ohitseen, hän sai kuraa päällensä."
    "Kattila lipesi hänen kädestään ja hän sai kiehuvaa vettä päällensä."

Share This Page